Ništa dramatično se ne dešava što se prometa teških vozila tiče – vele iz gradske vlasti

NIŠTA DRAMATIČNO

Smještaj graničnog prijelaza u centru bilo kojeg grada uzrokovao bi zasigurno određene prometne probleme, a u Murskom Središću je tome baš tako. Od 1991. godine kada je na Muri osvanuo granični prijelaz počeli su problemi u centru grada zato jer i kod manjeg broja kamiona koji se kontroliraju ili obavljaju carinske formalnosti, a obzirom što nema terminala dolazi do zastoja na cesti. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju kontrolna točka premještena je na slovenski granični prijelaz te tamo zajedno slovenska i hrvatska policija vrše kontrolu, a uz to tamo postoji i terminal za parkiranje teretnih vozila.

Obzirom što od 01. srpnja 2013. godine nema više carinskih procedura protok teretnih vozila je puno jednostavniji i brži, a od ulaska Hrvatske u Europsku uniju do 2013. godine prometnicom D209, a naravno time i glavnom prometnicom u Murskom Središću – ulicom Josipa Broza Tita te preko mosta na rijeci Muri prometovalo je oko 5 tisuća teretnih vozila mjesečno. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju teretni promet se je iz mjeseca u mjesec povećavao te tako dosegnuo i preko 18 tisuća teretnih vozila mjesečno što pak je izazvalo često prometne čepove, izuzetno remetilo mir ljudima koji žive uz tu prometnicu, zagađivalo te stvaralo štete na objektima.

Dugi niz godina gradonačelnik se dopisivao s ministrima, predsjednicima Vlade i države, Hrvatskim cestama, Hrvatskom gospodarskom komorom te postoji jedna cijela knjiga upućenih i primljenih dopisa. Naš Međimurac ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat uključio se punim angažmanom u rješavanje ovog problema te je tako zajedno s ministrom mora, prometa i infrastrukture Olegom Butkovićem posjetio grad Mursko Središće da se na licu mjesta uvjere u probleme koje su trpjeli svi stanovnici od Čakovca do Murskog Središća i svi koji su prometovali tom prometnicom.

Sagledavši problem obećao je da će se promet ograničiti na način da se donese zabrana prometovanja teretnih vozila preko 7,5 tona, a što je i 01. ožujka 2019. godine, nakon dugih pregovora i dogovora između svih dionika tog problema, i učinjeno. Gradonačelnik Dražen Srpak je već i tada upozoravao da će Pravilnik koji je donesen uzrokovati probleme za lokalne prijevoznike i predlagao da se oni izuzmu od takve zabrane međutim stav Ministarstva je bio da se ne može selektivno donijeti Pravilnik.

Nakon donošenja tog Pravilnika nastali su problemi u Sloveniji naročito u Zavrču te je to izazvalo reakciju slovenske strane koja je nadalje dopuštala teretni promet samo preko četiri granična prijelaza za hrvatske prijevoznike što pak je tada izazvalo velike probleme za prijevoznike iz određenih dijelova Republike Hrvatske, a samim time i lavinu reakcija.

Gradonačelnik je bio pozvan na konzultacije, a inzistirao je da se preko graničnog prijelaza Mursko Središće-Petišovci dozvoli isključivo promet lokalnih prijevoznika čakovečke registarske oznake te Murske Sobote iz Slovenije i svih onih slovenskih i hrvatskih prijevoznika koji na tom području imaju utovar ili istovar robe. Ministarstvo je pak temeljem postignutog dogovora sa slovenskom stranom inzistiralo da na GP Mursko Središće mogu dolaziti sva slovenska vozila, a da uz ČK registarsku oznaku kroz GP Mursko Središće može prometovati i VŽ registarska oznaka, a isti kriterij vrijedi za granične prijelaze Trnovec i Dubrava Križovljanska te na taj način teret prometnih vozila podjednako otpada na ta tri prometna pravca.

Stoga je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukuture s 01.08.2019. godine stavilo van snage Pravilnik o zabrani prometovanja preko 7,5 tona, a slovenska strana donijela naputak za svoje granične službe da puštaju samo vozila registarske oznake ČK i VŽ, slovenska vozila, hrvatska i slovenska vozila koja tu imaju mjesto utovara ili istovara dok je bilo kakav tranzit apsolutno zabranjen. Gradonačelnik Dražen Srpak svaki mjesec od Policijske postaje Mursko Središće dobiva Informaciju o stanju sigurnosti iz koje se na mjesečnoj bazi prati kretanje broja teretnih vozila, putničkih vozila i putnika te ostale problematike iz djelokruga rada policije. Iz njih je vidljivo da je i kad je bio na snazi pravilnik o zabrani prometovanja preko 7,5 tona prometovalo:

U svibnju 4.891 , u lipnju 4.379, u srpnju 5.011. Riječ je o teretnim vozilima koja su mogla prometovati temeljem članka 2. stavak 1. i 2. Pravilnika o ograničavanju uporabe pojedinih javnih cesta za promet teretnih vozila čija najveća dopuštena masa premašuje 7,5 tona, spomenuti članak govori da kad do mjesta utovara i istovara teretnih vozila ne postoji odgovarajući alternativni cestovni pravac s istim ili boljim tehničkim karakteristikama ili stavak 2. – do sjedišta prijevoznika ne postoji odgovorajući cestovni pravac s istim ili boljim tehničkim karakteristikama.

Stavljanjem Pravilnika van snage s 01.08. dobili smo podatak da je to u mjesecu kolovozu bilo 6.790 teretnih vozila što ipak nije dramatično povećanje. U gradu Mursko Središće nisu presretni zbog takvog razvoja događaja međutim bili smo u startu stava da će onakav Pravilnik zbog niza problema koje je donio biti vrlo teško u cijelosti provediv te da će doći do njegove revizije. Ono što je u svemu dobro je da povećanje broja teretnih vozila ipak nije takvo da bi izazivalo probleme kakvi su bili do 01.03.2019. godine kada su ovom dionicom prometovali kamioni svih europskih pa i azijskih država te je sada taj broj gotovo tri puta manji nego što je bio do 01.03.2019. godine.

Micanjem Shengenske granice sa ovog djela na granicu sa Bosnom i Srbijom neće više biti zaustavljanja ni teretnih ni osobnih vozila pa će se taj problem dodatno olakšati te više neće biti gužvi u putničkom prometu. Uz to na nedavnoj sjednici Vlade RH održane u Čakovcu Vlada je obvezala Hrvatske ceste da se iduće godine, a čim se provede javna nabava, pokrene rekonstrukcija ceste D209 od Slemenica do Murskog Središća sa proširenjem kolnika te gradnjom obostranih biciklističkih traka i postavljenje semafora u centru grada Mursko Središće te je to investicija od 43 milijuna kuna.

Uz to Vlada je donijela zaključak da se Ministarstvo vanjskih poslova nalaže da s Republikom Slovenijom usuglasi točku spajanja za novi most, a Hrvatskim cestama da odmah nakon toga priđu projektiranju zaobilaznice s brzom cestom do Čakovca i novog mosta preko rijeke Mure, a što je trajno rješenje te se time omogućava dobro i brzo prometovanje za sve koji žele i imaju potrebu tim pravcem prometovati, a stanovnicima koji žive uz tu cestu isto tako ono na što imaju pravo u vidu sigurnosti, nezagađenja, ne buke, ne štete na svojim objektima.

Uskoro bi najsjeverniji grad trebao posjetiti Ministar vanjskih poslova dr. Gordan Grlić Radman da ga gradonačelnik na licu mjesta upozna s projektom, a na sastanak će biti pozvan i župan Općine Lendava Janez Magyar zato jer su Grad Mursko Središće te Općina Lendava već takav dogovor postigli iako nije u njihovoj nadležnosti, a Međimurska županija financirala je idejno rješenje smještaja mosta i zaobilaznice te je takvo rješenje i dio prostornog plana Grada Mursko Središće i Međimurske županije, a što su značajni preduvjeti za bilo kakve daljnje radnje.

Uz to Hrvatske ceste napravile su i Studiju izvodljivosti, a koja je rekla da je taj projekt nužan i potrebit. Iz Grada Mursko Središće poručuju da će kao i do sada na mjesečnoj bazi pratiti tokove teretnog prometa te u slučaju daljnjeg povećanja ili nekih drugih problema nastalim zbog toga reagirati i tražiti brzo i efikasno rješenje od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture.

(tekst: GMS  foto: GMS, arhiva Muralista)