Slobodna Dalmacija o krvavom i bolesnom nebu iznad Međimurja

Iako je pojava crvenog neba bila više dana uočljiva i snimana diljem Međimurja, Slobodna Dalmacija fokusirala se samo na Čakovec.

Hrvati tvrde da se ovih dana u visinama pojavljuju čudni i otrovni tragovi, spomnju ‘krvavo i bolesno nebo‘, neki su prilično uznemireni pojavom. Evo o čemu se radi

Na Facebook profilu hrvatskog korisnika pojavila se snimka neba od 9. listopada iz Čakovca u kojoj se neutemeljeno tvrdi da dokazuje znanstveno nedokazanu teoriju zavjere o tzv. chemtrailsima.

“VIDEO 09.10.2022. godine u 18.20 sati Krvavo BOLESNO crveno nebo prepuno OTROVNIH KEMTREJLSA i 9. dan i noć u komadu, 5-6 aviona to trenutno radi nad Međimurskim nebom”, stoji u statusu snimke na Facebooku koja je objavljena i na Instagram profilu istog korisnika.

Snimka je na Facebooku prikupila 290 prikaza i 14 ostalih reakcija, dok je na Instagramu imala 77 pregleda.

“Kao što vidite, trenutno šest aviona radi to. Samo pritisnu tipku u kokpitu aviona ‘chemtrails‘ i izlazi ovaj otrov”, kaže korisnik u snimci.

S obzirom da je korisnik naveo točno vrijeme i mjesto snimanja videa na platformi FlightRadar analitičari i novinari Faktografa provjerili su koliko je zrakoplova u razdoblju između 18 i 18.30 sati 9. listopada prošlo nebom oko Čakovca. Svi ti zrakoplovi mogli su ostaviti kondenzacijske tragove na nebu koje vidimo na snimci.

Najmanje 12 zrakoplova u pola sata proletjelo iznad Čakovca

U 18.02 zapadno od Čakovca proletjeli su zrakoplov Ryanaira (let FR5636/RYR5636) na ruti od Gothenburga do Banja Luke i zrakoplov Atlantic Airwaysa (let RC7135/FLI7135) od Chanije do Kopenhagena. U 18.05 jugozapadno od Čakovca preletjeli su zrakoplov Turkish Airlinesa (let TK1998/THY2SA) od Londona do Istanbula i avion Turkish Airlinesa (let TK1594/THY7BE) od Frankfurta do Istanbula. U 18.10 sati južno od Čakovca proletjela su tri aviona: Turkish Airlines (let TK1706/THY54Q) od Stuttgarta do Istanbula, Cargolux (let CV9736/CLX9736) od Bahreina do Luksmburga) te Corendon Airlines (let XR2276/CXI19KT) od Kosa do Nuremberga.

U 18.17 točno iznad Čakovca proletio je EasyJet (let U28841/EZY63AP) na ruti od Londona do Antalije, dok je s jugozapada proletio zrakoplov GetJet Airlinesa (W66611/WZZ2516) na letu od Tirane do Berlina. U 18.23 sati jugozapadno od Čakovca proletjeli su SunExpressov zrakoplov (let XQ911/SXS2EL) koji je poletio u Frankfurtu, a krajnja destinacija mu je bila Izmir, zrakoplov Corendon Airlinesa (let XC3578/CAI5VJ) od Dusseldorfa do Izmira dok je istočno od Čakovca proletio zrakoplov prijevoznika Condor (let DE1623/CFG7LZ) na ruti od Rodosa do Dusseldorfa.

U tih pola sata, kao što smo naveli, a u okvirno vrijeme nastanka snimke s Facebooka, FlightRadar je zabilježio 12 zrakoplova na redovnim linijama koje su proletjeli nebom iznad Čakovca i koji su mogli ostaviti kondenzacijske tragove vidljive na snimci. Uz to, kondenzacijske tragove vidljive na snimci mogli su ostaviti i zrakoplovi koji su ranije toga dana preletjeli iznad Čakovca.

Bijeli tragovi iza aviona su kondenzacijski tragovi

Postojanje tzv. chemtrailsa i u ovoj snimci, kao i u mnogima ranije, “dokazuje” se bijelim tragovima iza zrakoplova. Prema narativu koji šire pobornici teorije, a koja nije činjenično utemeljena, time se potvrđuje tajna zavjera za kontrolu vremenskih prilika ili, u opasnijoj formi, kemijsko “zaprašivanje” okoliša i stanovništva.

Kao što je Faktograf ranije pisao, znanstveno je dokazano da se ti bijeli tragovi, tzv. contrailsi ili kondenzacijski tragovi, pod određenim uvjetima stvaraju iza ispuha mlaznog motora aviona. Uobičajeno nastaju pri letu aviona iznad 8000 metara gdje je temperatura zraka ispod – 40 °C. Zbog toga se tragovi ne pojavljuju pri polijetanju ili slijetanju zrakoplova, osim u slučajevima vrlo niskih temperatura na tlu.

Objašnjenje kondenzacijskih tragova Faktograf je dobio i od Državnog hidrometeorološkog zavoda (DHMZ).

“Kondenzacijski tragovi su oblačne pruge koje se stvaraju u brazdi zrakoplova kada je atmosfera na razini leta dovoljno hladna i vlažna. Naime, oni nastaju naglim hlađenjem ispušnih plinova koji kao rezultat izgaranja goriva imaju visoki sadržaj vodene pare. Kao što znate zrak iznad 8000 metara izrazito je hladan, čak i do -40 stupnjeva Celzijusa te vruća para u naglom susretu s tako hladnim zrakom kondenzira i nastaju bijele linije. Također, oblačna pruga iza zrakoplova može nastati na vrhovima krila ili elipsa u vrtlozima zraka”, stoji u odgovoru DHMZ-a.

Pojasnili su i zašto kondenzacijske tragove možemo vidjeti i satima nakon što je zrakoplov prošao nekim dijelom neba.

“Kondenzacijski tragovi mogu brzo iščeznuti, međutim kada su prisutne vrste oblaka cirus ili cirostratus, mogu potrajati i nekoliko sati. Kondenzacijski tragovi dužeg trajanja šire se napredujući te često stvaraju velike hrpe pahuljastih ili vlaknastih oblaka, koji izgledom podsjećaju na cirus ili cirostratus te na tanke bijele krpe, pokrivač ili sloj oblaka naziva cirokumulus. Katkad je stare kondenzacijske tragove nemoguće razlikovati od gore navedenih vrsta oblaka”, stoji u odgovoru DHMZ-a.

Iz DHMZ-a su nas uputili i na publikacije Svjetske meteorološke organizacije (WMO) “Atlas oblaka” u kojima postoje dodatna pojašnjenja pojave i fotografije, a možete ih pronaći na poveznicama OVDJE i OVDJE.

Prema pisanju The Globe Programa prvi puta su kondenzacijski tragovi zabilježeni tijekom i nakon Prvog svjetskog rata kada su zrakoplovi mogli doseći visinu dovoljnu za njihovo formiranje. Contrail je viđen 1919. godine tijekom leta pilota Zena Diemera, kada je uspio doseći visinu od oko 9500 metara iznad Münchena.

U kokpitu zrakoplova nema prekidača za chemtrailse

Što se tiče navoda da u kokpitu zrakoplova postoji prekidač za chemtrailse, to je davno razotkrivena neistina. Snopes je u članku iz 2015. godine istraživao fotografiju s interneta koja je, navodno, prikazivala taj prekidač te su zaključiti da se radi o kompjuterskoj manipulaciji fotografija stvarnog kokpita u zrakoplovu.

Tako da je na snimci netočna i tvrdnja da u kokpitu zrakoplova postoji prekidač na kojemu piše chemtrails.

Kako nastaje “crveno nebo”?

“Naravno, nebo je opet crveno. Puno teških, otrovnih metala”, kazao je korisnik u snimci.

Faktograf je od Državnog hidrometeorološkog zavoda zatražio objašnjenje zašto se u suton pojavljuje “crveno nebo”, kao što se vidi na snimci iz Čakovca. U svom odgovoru objašnjavaju kako je to “posljedica udaljenosti koju Sunčeva svjetlost mora proći kroz našu atmosferu”, a ne, kao što se neutemeljeno tvrdi u statusu, zbog chemtrailsa ili teških, otrovnih metala.

“Naime, svjetlost putuje od Sunca i prolazi kroz Zemljinu atmosferu u nevidljivim valovima. Svjetlost koju mi vidimo kao bijelu zapravo se sastoji od različitih boja različitih valnih duljina. Primjerice, plava boja ima kratku valnu duljinu, a crvena dužu.

Kako svjetlosni valovi ulaze u našu atmosferu, počinju se raspršivati u svim smjerovima i različitim bojama zbog sudara s atomima i molekulama zraka, česticama izmaglice, aerosolima u zraku i sl. To se naziva Rayleighovo raspršenje.

Pritom navedeno raspršivanje ovisi o valnim duljinama. Svjetlost manjih valnih duljina više se raspršuje od svjetlosti većih valnih duljina. Stoga se plava boja raspršuju oko četiri puta više od valova crvene svjetlosti. Zato je nebo plave boje”, objašnjavaju iz DHMZ-a.

“Međutim, kada je Sunce nisko na nebu odnosno kada se nalazi nisko nad horizontom, njegova svjetlost kroz atmosferu Zemlje putuje puno dužim putem. To znači da su se zrake kraće valne duljine kao što je to plava svjetlost uglavnom raspršile i prije nego su došle do nas, jer sada prolaze ‘duži‘ put.

Ostaju zrake dulje valne duljine s kraja svjetlosnog spektra koje prepoznajemo kao narančastu ili crvenu boju. Kada ima puno čestica u zraku, odnosno kada ima puno vodene pare, tada je i crvena boja posebno jaka”, zaključuje se u odgovoru DHMZ-a.

HAARP ne raspoređuje otrovne tragove po nebu

“HAARP sistem je sistem koji pomoću elektromagnetskih valova raspoređuje ove otrovne tragove po cijelom nebu. I to je ono kada vidite da je cijelo nebo zamusano, zatamnjeno, to upravo radi taj HAARP sistem”, kaže korisnik u snimci na Facebooku.

No, i autor statusa, sudeći po tvrdnji pred kraj snimke, nije siguran šire li “otrovne tragove” zrakoplovi preko činjenično neutemeljenih chemtrailsa ili američki sustav HAARP.

U ranijim teorijama zavjere, koje su se povezivale s tim sustavom, tvrdilo se da on može izazvati uništenje velikih razmjera izazivajući potrese, ciklone, poplave, snježne mećave i druge katastrofe diljem svijeta. U drugim verzijama, tvrdilo se da može mijenjati misli ljudi vibracijama niske frekvencije. No, kao što je to pisao portal Climate Feedback u prosincu 2020. godine, ništa od toga HAARP ne može.

HAARP je akronim za The High-frequency Active Auroral Research Program (Visokofrekventni program za aktivno istraživanje aurore), istraživački program Sveučilišta Alaska Fairbanks koji odašilje radio signale visoke frekvencije u najviši dio atmosfere, ionosferu, koristeći 360 radio transmitera i 180 antena. Stručnjaci tvrde da HAARP može “proizvesti” samo mali efekt “grijanja” u ionosferi i ne može utjecati na prirodne fenomene kao što su ciklone ili uragani, koji se događaju na mnogo manjim visinama (oko 7 kilometara visine) u troposferi.

HAARP se našao na meti teoretičara zavjera od kada ga je američka vojska počela graditi ranih 90-ih godina 20. stoljeća, pisao je AP u članku iz 2018. godine. No, američka vojska je 2015. godine izašla iz vlasništva tog projekta i on je sada u potpunosti prebačen na Sveučilište Alaska Fairbanks te nema niti jednog dokaza da se njime može utjecati na vrijenske pojave ili misli ljudi. Isto tako, nema dokaza, a i teško je zamisliti kako bi taj sustav uopće mogao putem radio valova “raspoređivati” otrovne tragove na nebu, kao što se navodi u snimci na Facebooku.

Zaključno, snimka iz Čakovca objavljena na Facebooku ne dokazuje postojanje chemtrailsa, odnosno zaprašivanja ljudi kemikalijama. Bijeli tragovi koji se vide na snimci su kondenzacijski tragovi koji nastaju iza zrakoplova, a “crveno nebo” je nastalo kao “posljedica udaljenosti koju Sunčeva svjetlost mora proći kroz našu atmosferu”. Znanstveno neutemeljena tvrdnja je i da “otrovne metale” na nebo razmješta američki sustav HAARP jer on nije dizajniran za to već za istraživanja u najvišoj razini atmosfere – ionosferi, navodi Faktograf.

(Izvor: https://slobodnadalmacija.hr/, foto: rt, Facebook)