Saborski zastupnik Domovinskog pokreta Stipo Mlinarić Ćipe na današnjoj je konferenciji za medije izvijestio da je podnio kaznenu prijavu Državnom odvjetništvu Republike Hrvatske protiv stranaka Zagreb je naš! i Možemo! kao i protiv kandidata za gradonačelnika Zagreba Tomislava Tomaševića zbog postojanja sumnje da su počinili prekršaje nedopuštenog financiranja političkih stranaka i kandidata. O predmetu kaznene prijave na konferenciji su pored Stipe Mlinarića govorili i odvjetnik Željko Olujić i zamjenik predsjednika Domovinskog pokreta Mario Radić.
Stipo Mlinarić je istaknuo da se stranka Možemo! financira nelegalno preko njemačke stranke Zelenih preko instituta koji su otvorili u Hrvatskoj što je protuzakonito i protivno Ustavu Republike Hrvatske. Željko Olujić je ocijenio da se radi o ozbiljnom prekršaju i naznaci osnovane sumnje u izvršenje kaznenog djela.
Mario Radić dao je šire objašnjenje o tome u čemu se sastoji protuzakonito postupanje okrivljenika. „S jedne strane imamo stranku Zelenih koja osniva institut Heinrich-Böll-Stiftung. Taj institut uplaćuje novac u Institut za političku ekologiju, a to su sve instituti pod navodnim znacima, i iz tog instituta nastaju stranke Možemo! i Zagreb je naš!. Gospodin Tomašević je bio koordinator oba instituta. Imamo ovdje na početku trag novca od jedne stranke koja je stranka u Saveznoj Republici Njemačkoj i koja ima identične ciljeve kao i stranka u Republici Hrvatskoj, a to je Možemo! Ustavom Republike Hrvatske zabranjeno je financiranje stranih pravnih osoba i političkih stranaka. Ovo je čak loše prikriven trag novca“.
Radić je pozvao sve političke stranke u Republici Hrvatskoj da se izjasne o ovome slučaju i o tome je li njima normalno da strana politička stranka financira političku stranku u Hrvatskoj.
U kaznenoj se prijavi navodi da je stranka Zagreb je naš! od ožujka 2017., a Možemo! od ožujka 2019. do svibnja 2021. kao političke stranke, u svrhu potpore i promicanja političkog djelovanja, financijska sredstva za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti političke stranke i financiranja izborne promidžbe za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba, stekli od strane pravne osobe Heinrich-Böll-Stiftung e. V. iz Savezne Republike Njemačke preko udruge Institut za političku ekologiju. Kao kandidat za gradonačelnika Grada Zagreba Tomislav Tomašević je, dodaje se u prijavi, sredstva za promicanje svoga političkog djelovanja stekao na isti način koji je protivan Ustavu Republike Hrvatske koji ne dopušta da se političke stranke financiraju novcem iz inozemstva.
Služba za odnose s javnošću Domovinskog pokreta
U Zagrebu 13. svibnja 2021.
OPĆINSKOM DRŽAVNOM ODVJETNIŠTVU
U ZAGREBU
Zagreb, Gajeva 30a
Temeljem članka 82. stavka 3. Prekršajnog zakona u vezi s člankom 204. stavkom 1. Zakona o kaznenom postupku, Stipo Mlinarić iz Zagreba, Ulica Ante Topić – Mimare 3A, OIB: 12494299118, zastupan po Željku Olujiću, odvjetniku iz Zagreba, podnosi
PRIJAVU
protiv
1.okrivljenika političke stranke ZAGREB JE NAŠ!, Zagreb, Matije Valjavca 8, OIB: 14514989418
2.okrivljenika političke stranke MOŽEMO! – politička platforma, Zagreb, Trpinjska ulica 5, OIB: 56908453917
3.okrivljenika kandidata TOMISLAVA TOMAŠEVIĆA, Zagreb, Ulica Matije Valjavca 8, OIB: 73471207331, rođenog 13. siječnja 1982.
zbog postojanja sumnje da bi počinili prekršaje nedopuštenog financiranja političkih stranaka i kandidata iz članka 46. stavka 1. podstavka 1. i stavka 3. Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma (Narodne novine, br. 29/19 i 98/19), koje djelo je počinjeno na način da bi
- okrivljenik u razdoblju od ožujka 2017., a 2.okrivljenik u razdoblju od ožujka 2019., oboje do svibnja 2021. kao političke stranke, u svrhu potpore i promicanja političkog djelovanja, financijska sredstva za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti političke stranke i financiranje izborne promidžbe za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba na temelju Odluke Vlade Republike Hrvatske raspisivanju izbora za članove predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, KLASA: 022-03/21-04/105, URBROJ: 50301-21/06-21-2 od 14. travnja 2021. stekli od strane pravne osobe Heinrich-Böll-Stiftung e.V., Savezna Republika Njemačka, preko udruge Institut za političku ekologiju, Zagreb
čime su 1.okrivljenik i 2.okrivljenik počinili prekršaje iz članka 46. stavka 1. podstavka 1. i stavka 3. Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma (Narodne novine, br. 29/19 i 98/19), kažnjivo po članku 87. stavku 1. točki 27. i stavku 2. Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma.
3.okrivljenik tijekom 2021. kao kandidat za izbor gradonačelnika Grada Zagreba, u svrhu potpore i promicanja političkog djelovanja, financijska sredstva za financiranje izborne promidžbe za izbor gradonačelnika Grada Zagreba na temelju Odluke Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju izbora za općinske načelnike, gradonačelnike i župane te njihove zamjenike, KLASA: 022-03/21-04/106, URBROJ: 50301-21/06-21-2 od 14. travnja 2021. stekao od strane pravne osobe Heinrich-Böll-Stiftung e.V., Savezna Republika Njemačka, preko udruge Institut za političku ekologiju, Zagreb
čime je 3.okrivljenik počinio prekršaje iz članka 46. stavka 1. podstavka 1. i stavka 3. Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma (Narodne novine, br. 29/19 i 98/19), kažnjivo po članku 87. stavku 1. točki 27. i stavku 3. Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma.
Obrazloženje
1.okrivljenik je upisan u Registar političkih stranaka Republike Hrvatske 3. ožujka 2017., a 2.okrivljenik 14. ožujka 2019. 1.okrivljenika predstavlja i zastupa kao koordinator 3.okrivljenik, koji je ujedno član koordinacije 2.okrivljenika.
Od početka političkog djelovanja 1.okrivljenika i 2.okrivljenika stvarni troškovi financiranja redovitih političkih aktivnosti značajno premašuju njihove prihode iskazane u poslovnim knjigama i financijskim izvještajima.
Također, za vrijeme (i prije) izborne promidžbe za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba (2021.) za koje su 1.okrivljenik i 2.okrivljenik zajedno s Novom ljevicom – NL i Zelenom alternativom – održivi razvoj Hrvatske – Zelena alternativa – OraH za grad formirali koaliciju i izborne promidžbe za izbor gradonačelnika Grada Zagreba (2021.) 3.okrivljenika kao kandidata, uzimajući u obzir stvarni broj izvršenih medijskih usluga i cijene medijskog oglašavanja, kao i druge radnje u svrhu javnog predstavljanja svojih izbornih programa i dostavljena izvješća o primljenim donacijama za financiranje izborne promidžbe i izvješća o troškovima (rashodima) izborne promidžbe, razvidno je da stvarno nastali troškovi svih tih radnji daleko prelaze troškove navedene u izvješćima i da prikazane primljene donacije i vlastita sredstva nisu dostatna za njihovo namirenje.
Postoje snažne indicije o povezanosti financiranja političkog djelovanja 1.-3.okrivljenika sa stranom pravnom osobom Heinrich-Böll-Stiftung e.V., Savezna Republika Njemačka preko udruge Institut za političku ekologiju, Zagreb, Trg Kralja Tomislava 19, OIB: 61668972811.
Naime, udruga Institut za političku ekologiju osnovana je 10. lipnja 2014. i od početka djelovanja kao neprofitna pravna osoba, čija je osoba ovlaštena za zastupanje bio 3.okrivljenik, gotovo isključivo je financirana od stranih donacija, i to u 2015. u iznosu 1.187.570 kn od ukupno ostvarenih prihoda 1.197.045 kn, u 2016. u iznosu od 2.801.491 kn od ukupno ostvarenih prihoda 2.907.669 kn, u 2017. u iznosu od 2.543.834 kn od ukupno ostvarenih prihoda 2.696.069 kn, u 2018. u iznosu od 2.312.693 kn od ukupno ostvarenih prihoda 2.507.419 kn, u 2019. u iznosu od 1.493.739 kn od ukupno ostvarenih prihoda 2.887.327 kn i u 2020. u iznosu od 1.315.086 kn od ukupno ostvarenih prihoda 3.004.996 kn, pri čemu nisu uzete u obzir donacije inozemnih vlada niti institucija i tijela EU, nego u konkretnom slučaju njemačke zaklade Heinrich-Böll-Stiftung e.V. osnovane od njemačke političke stranke Zeleni čiju političku ideologiju i program promiču 1.-3.okrivljenik.
Udruga Institut za političku ekologiju nastala je kao rezultat suradnje njegovih osnivača aktivnih u inicijativi Pravo na grad, udruzi Zelena akcija, organizaciji Grupa 22 i hrvatskom uredu njemačke zaklade Heinrich-Böll-Stiftung e.V. Upravo je 3.okrivljenik bio jedan od pokretača inicijative Pravo na grad, predsjednik udruge Zelena akcija, suosnivač Grupe 22 i voditelj hrvatskog ureda njemačke zaklade Heinrich-Böll-Stiftung e.V. kao koordinator programa za ekologiju. Također, ciljevi navedene udruge u cijelosti korespondiraju s političkom ideologijom i programom njemačke političke stranke Zeleni, dok su nositelji ključnih funkcija udruge ujedno osobe na ključnim funkcijama 1.okrivljenika i 2.okrivljenika, kao i kandidati na kandidacijskoj listi prethodno navedene koalicije 1. okrivljenika, 2.okrivljenika i drugih za izbor članova Gradske skupštine Grada Zagreba (2021.).
Političke stranke svojim djelovanjem, osobito izbornom promidžbom uvjeravajući birače da glasuju za njih utječu na demokratski proces. Neovisno o tome što nisu tijelo javne vlasti, pridonose izboru nositelja javne vlasti i stoga su od iznimne važnosti za stabilnost države. Nesporno je da su financijska sredstva, a posebno donacije odlučujuće za veličinu izborne promidžbe, a time i za stvaranje i izražavanju volje birača i izborni uspjeh, ali isto tako mogu prikrivati i političku korupciju. Upravo radi toga pravni sustavi poseban značaj daju normativnom uređenju financiranja političkih stranaka.
Tako je u Republici Hrvatskoj samim Ustavom određeno da političke stranke moraju javno polagati račun o porijeklu svojih sredstava i imovine i da se njihovo financiranje uređuje zakonom. Odredbom članka 18. stavka 2. Zakona o političkim strankama (Narodne novine, br. 76/93, 111/96, 164/98, 36/01 i 28/06) propisani su načini na koji političke stranke mogu stjecati prihode (članarine, dobrovoljnih priloga, izdavačke djelatnosti, prodaje propagandnog materijala, organizacije stranačkih manifestacija, državnog proračuna, proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave i drugih propisima dozvoljenih izvora). Nadalje, člankom 46. stavkom 1. podstavkom 1. Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma izričito je zabranjeno financiranje političkih stranka i kandidata od stranih političkih stranaka i stranih pravnih osoba, kako izravno tako i preko trećih osoba (posrednika) (stavak 3. navedenog članka).
Dakle, iz navedene odredbe jasno proizlazi da je demokratski proces u Republici Hrvatskoj u rukama hrvatskih građana i da ne može biti financiran od onih koji ne sudjeluju u izbornom procesu (stranih osoba).
Međutim, suprotno navedenom, ukupnost okolnosti koje postoje u međusobnim odnosima udruge Institut za političku ekologiju, njezinog stranog donatora i 1.-3.okrivljenika, stvarno nastali troškovi izborne promidžbe 1.-3.okrivljenika i javno prikazana financijska sredstva i troškovi, ukazuju na protupravno stjecanje financijskih sredstava sa svrhom utjecaja na politički proces u Republici Hrvatskoj i promicanje strane političke ideologije i programa ishođenjem mjera politike u Republici Hrvatskoj u korist te ideologije i programa i strane osobe koja ih promiče.
Slijedom navedenog, podnositelj prijave predlaže da Općinsko državno odvjetništvo u Zagrebu od Državnog izbornog povjerenstva zatraži obavijest o postojanju prijava izbornom povjerenstvu Grada Zagreba od 1.-3. okrivljenika kao izbornih sudionika o financiranju iz nedopuštenih izvora, kao i obavijest o provedbi nadzora zakonitosti financiranja političkih aktivnosti 1.okrivljenika i 2.okrivljenika kao političkih stranaka te zakonitosti financiranja izborne promidžbe 1.-3.okrivljenika i cjelokupnu dokumentaciju, da izvrši uvid u cjelokupnu financijsku dokumentaciju i kretanje financijskih sredstava na računima i imovine udruge Institut za političku ekologiju, utvrdi izvore, način kretanja i raspolaganja financijskih sredstava 1.-3.okrivljenika, te nakon toga podnese optužne prijedloge protiv 1-3.okrivljenika, kao i provede druge radnje za kojima se ukaže potreba, odnosno ako smatra da u konkretnom slučaju postoji indirektni oblik korupcijskog pribavljanja sredstava i zauzvrat ostvarenje utjecaja na politički proces u Republici Hrvatskoj, to jest da su ispunjena obilježja kaznenog djela za koje se progoni po službenoj dužnosti, a koje nije naznačeno u ovoj prijavi, predlaže se da postupi po sadržaju ove prijave i provede odgovarajući postupak.
Prilozi:
- Izvještaj o prihodima i rashodima udruge Institut za političku ekologiju za 2015.
- Izvještaj o prihodima i rashodima udruge Institut za političku ekologiju za 2016.
- Izvještaj o prihodima i rashodima udruge Institut za političku ekologiju za 2017.
- Izvještaj o prihodima i rashodima udruge Institut za političku ekologiju za 2018.
- Izvještaj o prihodima i rashodima udruge Institut za političku ekologiju za 2019.
- Izvještaj o prihodima i rashodima udruge Institut za političku ekologiju za 2020.