SMJERNICE, PORUKE I OČEKIVANJA ŽUPANA MATIJE POSAVCA

Smjernice, poruke i očekivanja Matije Posavca donosimo u izvornome obliku, a one odaju dojam racionalnog, perspektivnog i ambicioznog političara.

REFORMA PRAVOSUDNOG SUSTAVA

Trenutno je u Vladi rasprava o reorganizaciji pravosudnog sustava u čijim se pravcima dešavaju određene promjene. Čekao sam da dobijem na uvid kompletni prijedlog ministarstva pravosuđa nakon čega ću reagirati. Prva reakcija je bila na okruglom stolu o decentralizaciji i regionalizaciji u Zagrebu kojeg je organizirala prva potpredsjednica Vlade, slijedeća prilika je rasprava na Hrvatskoj zajednici županija, a zatražio sam prijem kod ministra pravosuđa Orsata Miljenića. Osobno pozdravljam sve aktivnosti Vlade čiji je cilj povećati efikasnost i ekonomičnost pravosudnog sustava međutim zatražit ću da se provede detaljna javna rasprava o predloženom teritorijalnom preustroju odnosno da se sadašnji prijedlog preispita.

Sama reorganizacija pravosuđa za nas u Međimurju započela je ukidanjem općinskog suda u Prelogu, a potom nastavljena 2010. godine ukidanjem Županijskoga suda u Zlataru, Koprivnici, Gospiću, Virovitici, Požegi i Čakovcu. Naš sud je nastavio s radom kao stalna služba Županijskog suda u Varaždinu. S obzirom na to, da Županijski sud u najvećem broju predmeta rješava kao drugostupanjski sud bez fizičke prisutnosti stranaka, jasno je da u praksi ta reorganizacija za građane nije bila toliko vidljiva i nije imala posljedice kakve bi mogla imati sada najavljena nova reorganizacija. Reformom županijskih sudova, danas je Županijski sud u Varaždinu treći u Hrvatskoj po prosjeku priliva predmeta, iza Zagreba i Splita.

I to je najviše zbog Međimurja. Jer Županijski sud kao drugostupanjski sud je nadležan za odlučivanje o žalbama protiv svih odluka općinskog suda, a najveći broj predmeta dolazi sa općinskog suda u čakovcu, tada je stvar potpuno jasna. Smatram da bi ukidanje prvostupanjskih sudova, a jednako tako i općinska državna odvjetništva na području Međimurja, bilo veliki gubitak za naše stanovništvo, unatoč ohrabrujućim najavama iz Ministarstva pravosuđa. Navodim jedan primjer. Ministar Miljenić je jučer u intervjuu u Novom listu objasnio da će doći do redukcije u kaznenom djelu sudovanja, na način da će kaznene postupke i postupke protiv maloljetnika voditi sudovi u sjedištima dok će ispostave raditi građanske predmete s time da će se neki aspekti građanskog prava npr. radno pravo procesuirati u sjedištima. Ukoliko se sagleda samo jedan primjer postaje jasno da će Međimurcima biti lošija dostupnost sudova a osim toga takvo bi rješenje značilo bitno povećanje troškova postupka za sve sudionike u postupku. Čini mi se da bi samo provođenje postupka u praksi bilo znatno otežano jer bi bilo teže osigurati prisutnost svjedoka na ročištima koji bi umjesto u Čakovec morali putovati u udaljeni Varaždin što bi,osim povećanih troškova značilo i povećani gubitak vremena. U tome bi slučaju i pojedini suci s našeg područja bili premješteni na rad u Varaždin čime bi se povećali njihovi putni troškovi i slično, što bi posljedično značilo i veće opterećenje za državni proračun a ne smanjenje troškova kako se to najavljuje.

Kao primjer navodim pripajanje općinskog suda i ODO-a iz Čakovca u Varaždin. To ne smijemo dozvoliti zbog činjenice da je općinski sud i ODO u Čakovcu jedno od zasigurno najopterećenijih institucija u zemlji. Statistički podaci govore da u 2012. godini je na ODO Čakovec pristiglo 7315 predmeta za što je odrađivalo 5 zamjenika. U isto vrijeme Varaždin je imao 6586 predmeta (729 manje) kojeg je odrađivalo 7 zamjenika (2 više) a Koprivnica 5753 predmeta (1562 manje) koje je također odrađivalo 7 zamjenika.

Iz toga proizlazi da je po zamjeniku ODO-a prosječno u Čakovcu rješavano 1463 predmeta, u Varaždinu 941 predmet (522 manje po osobi), u Koprivnici 822 predmeta (641 manje po osobi). Ako uzmemo u obzir da su gradovi Varaždin i Koprivnica, veći od Čakovca, a županije Varaždinska i Koprivničko – križevačka 1,5 puta veći, od Međimurske, očito stvari nisu dobro posložene.

Također, regionalizacijom općinskih sudova i ODO-a u Hrvatskoj naša regija obuhvaća ingerenciju suda na 371 282 stanovnika. Usporedbe radi u Dalmaciji sudovi obuhvaćaju: Dubrovnik 129 140, Šibenik 109 375, Zadar 192 336, Karlovac 155 401, Sisak 172 439. Drugim riječima, osim Zagreba i Splita mreža sudova obuhvaća od 109 000 – 305 000 stanovnika a Varaždin 371 282 stanovnika. Pa čak i Zagreb, u kojem živi trećina Hrvatske , gdje su koncentrirane sve institucije, ustanove, veleposlanstva, poduzetništvo, politika, sva infrastruktura je podijeljen na način da sud ne obuhvaća više od 478 000 stanovnika.

Dakle, ovdje je riječ o očitom nepoznavanju prilika u Međimurju. Ovdje je riječ o činjenici da postoji razlog zašto je toliki broj predmeta obuhvaćen tretmanom ODO-a i Općinskog suda a budite sigurni da mnogi građani ne prijavljuju štetu koja nastaje narušavanjem javnog reda, mira i sigurnosti. I ovdje nije presudna riječ, iako je važna, o tome da bi ukidanje tih institucija značilo prekid dugogodišnje neprekinute pravosudne tradicije u Čakovcu koja datira još iz 19. stoljeća u kojoj bi Međimurje po prvi puta ostalo bez sjedišta pravosudnih institucija i time bilo potisnuto na marginu. Osim na pravosuđe u najužem smislu imalo bi to utjecaj i na ostale sfere društvenog života, pošto bi građani ipak morali biti orijentirani na Varaždin, kao pravosudni i administrativni centar ovog dijela Hrvatske. Ukoliko ostajemo bez formalne institucije općinskog suda i ODO-a sa sjedištem u Čakovcu, to će u velikoj mjeri narušiti sigurnost naših građana, da su naši građani u opasnosti neefikasnosti rješavanja predmeta što će biti dodatna motivacija onima koji namjeravaju kršiti zakonske propise ove zemlje. Također, novom reformom Općinski sud u Varaždinu i ODO postaju po obuhvatu broja stanovnika treći od 16 regionalnih mreža, a ukoliko bi Čakovec imao svoj sud, Varaždin bi postao 7. od 16 sudova što je u skladu sa veličinom područja koje obuhvaća u odnosu na RH.

Dakle, govorim o konkretnim brojkama, nakon dublje analize mreže i baratam službenim podacima Ministarstva pravosuđa. Reći ću i to da su pravosudne institucije u Međimurju oduvijek u cijelog državi bili prepoznati kao izuzetno kvalitetni po stručnom kadru i po efikasnosti, pa tako danas Općinski sud u Čakovcu, pored velikog broja predmeta za koje je mjesno nadležan rješava i niz predmeta drugih sudova koji su mu delegirani. Pravosudne institucije raspolažu svim prostornim i materijalnim uvjetima, odnosno imaju uređenu infrastrukturu za nastavak kvalitetnog rada kao općinski sud, prekršajni sud i ODO, a ne ispostave nekog drugog matičnog suda.

STVARAMO PET MANJIH ZAGREBA

Drugo, mi danas imamo izuzetno centraliziranu državu. Ali nije rješenje regionalizacije da regije budu centralizirane. Jer ovo što se sada radi to je da se iz jednog Zagreba stvara 5 manjih Zagreba. Svaka regija ima svoje osobitosti, svoje prednosti. I ako je država odlučila racionalizacijom spojiti npr. 20 institucija tada ne smiju svih 20 biti u jednom gradu, nego se to mora podijeliti u nekoliko gradova po županijama. I ističem i dalje da mi je važnije da ljudi ovdje dobiju sve usluge ali je konačno potrebno vrednovati dosadašnji učinak institucija. A općinski sud, prekršajni sud i ODO to svakako jesu. Dakle, scenarij ovog prijedloga neprihvatljiv je za Međimurje, kako iz povijesnih i tradicijskih razloga, tako i iz praktičnih, pa stoga ističem protivljenje tako predviđenom teritorijalnom preustroju te ću se čvrsto zalagati da pravosudna tijela na području naše županije nastave djelovati na način i u obliku kakav je on danas.

FINANCIJE

Preuzimanjem funkcije župana zatečeno je dospjelo dugovanje prema dobavljačima u iznosu od 27 milijuna kuna, koje s početkom 2014. godine tj. nakon 6 mjeseci iznosi 15 milijuna kuna. Dakle, dug je smanjen za 12 milijuna kuna. Zatečene obaveze prema kreditima iznosile su 16 milijuna kuna, a krajem godine smanjene na 8 milijuna kuna. Dakle, prava istina je da je u 6 mjeseci dug županije smanjen za 20 milijuna kuna.

Rezultat financijske politike je da nijedan dan nismo bili u minusu, da se redovno izvršavaju preuzete kreditne obaveze te obaveza iz prethodnih godina što je rezultiralo uštedom na ime troškova zateznih kamata jer smo do tada pola milijuna kuna izdvajali za zatezne kamate po našim kreditima.

Smanjenje duga Županije rezultiralo je racionalnijim trošenjem proračunskih sredstava, smanjenjem obaveza prema zaposlenima na ime plaća od 10% i prava koje su se koristila (npr. cipelarina, regres, božićnica…). Smanjeni su troškovi reprezentacije, smanjene su naknade vijećnicima, članovima upravnih vijeća i nadzornih odbora, smanjenje plaća svima zaposlenim u županijskim tvrtkama i ustanovama, smanjena reprezentacija, telefoni, el.energija i sl.

Uz vidljivu racionalizaciju poslovanja, županijski proračun u drugoj polovici 2013. godine bilježi povećani prihod od poreza na dohodak a rezultat prihoda jest i kapitalizacija dijela imovine u vlasništvu Međimurske županije tj. pronalazak investitora u gospodarske aktivnosti. Politika prema financijama u 2014. godini projicirana je na način da bi trebali uštedjeti 1,6 milijuna kuna samo na plaćama u odnosu na 2012. godinu, 200 000 kuna na naknadama vijećnika i članova upravnih vijeća te nadzornih odbora, već sad smo uštedjeli 50 000 kuna na potrošnji el.energije, a racionalnija i štedljivija politika prema svim proračunskim korisnicima, a osobito ustanovama i tvrtkama omogućiti će daljnje smanjivanje duga Međimurske županije.

Generalno, po preuzimanju funkcije župana zatečene obaveze su bile: 9,8 milijuna kn – obaveze za vojarnu, 8,8 mil.kn udružena sredstva za poljoprivredu, 27 milijuna kn – obaveze po dobavljačima, 16 mil.kn – obaveze po kreditima – Sveukupno 61,6 milijuna kuna

GOSPODARSTVO

Očekujem gospodarske rezultate Međimurja za 2013. godinu no činjenica je da su ulaskom RH u EU mnogi proizvozno orijentirani poduzetnici povećali proizvodnju pa samim time i promet. Izgrađuju se novi proizvodni kapaciteti, država je potpisala sporazum sa pojedinim obućarskim i tekstilnim poduzećima o poslovnoj suradnji, razgovaramo s investitorima, nudimo im sve preduvjete u okviru naših mogućnosti, a u prvome redu to je proaktivna i brza birokracija.

Nakon nekoliko godina uspostavili smo jamstveni fond za prerađivačku industriju koji nije velik, ali više nismo mogli jer moramo od nečega početi, nastavljamo sa subvencioniranjem kamata gospodarstvu, prošli tjedan bio sam dio skupine Ministarstva vanjskih poslova koje želi aktivniju gospodarsku suradnju s Kinom te ćemo kao 5 hrvatskih županija okupiti zainteresirane poduzetnike i promovirati ih na tržištu Hong Konga i Šangaja.

Bespovratne potpore Ministarstva gospodarstva u iznosu od 120 milijuna kuna raspodijeljene su na način da je 11 milijuna ili 9% ukupnog iznosa za Hrvatsku stiglo međimurskim poduzetnicima koji će razvijati svoju proizvodnju i zapošljavati ljude. To je izuzetno bitno a riječ je o 11 poduzeća.

Međimurske tvrtke u potpunosti obavljaju investicije u cestogradnji, komunalnoj infrastrukturi, prijevozu, gradnji benzinskih stanica a očekujemo i uključivanje naših tvrtki u investicije INE. Kad spominjem INA-u u svakodnevnim kontaktima sa ministarstvom gospodarstva rješavamo sve birokratske prepreke za potpisivanje ugovora koji se dogodio, ali i za što skori početak radova.

Također, jučer je u posjetu bio ministar Vrdoljak s kojim sa razgovarao o inicijativi promjene zakonske regulative povećanja rente za eksploataciju nafte i plina. Zahvaljujući upravo inicijativi iz Međimurja dvostruko je povećana hidrorenta za općine i gradove, pa očekujem uspjeh i u ovoj renti.

BOLNICA – NAJRACIONALNIJA U HRVATSKOJ

Ono što nas najviše opterećuje je obaveza proračuna Međimurske županije oko preuzimanja našeg udjela u dva kredita za nabavu opreme i izgradnju paviljona unutar Županijske bolnice. Razgovori s Vladom u završnoj fazi i doista očekujem rješenje ove situacije koja će smanjiti ukupni dug županije. Riječ je o 6 milijuna kuna.

U ovoj godini za ulaganja u zdravstvene ustanove predviđeno je 20 milijuna kuna što je najviše u zadnjih nekoliko godina. Od toga 17,3 milijuna će biti uloženo u ŽBČ od čega će za 4,8 milijuna kuna biti rekonstruirane 3 operacijske sale, nabavit ćemo 3 EKG aparata za internu, kirurgiju i neurologiju, UZV za pedijatriju, anesteziološki aparat i henodinaminske monitore za JIL, 4 električna kreveta za koronarnu jedinicu, UZV sonde za kardiologiju, CTG uređaj za rodilište, klimatizaciju za rodilište i kirurgiju te još niz manje potrebne opreme.

Odobreno je dodatnih 700 000 kuna što ćemo izdvojiti za odvajanje dnevne bolnice od dijela za kemoterapiju, jer godišnje 12 000 ljudi prođe kroz dnevnu bolnicu a 2500 je obavljenih kemoterapija. Nabaviti ćemo još jedno vozilo za Hitnu medicinsku pomoć, reanomobil s pripadajućom cjelokupnom opremom. Zatim sanitetsko vozila za Dom zdravlja i dva sanitetska vozila za Zavod za javno zdravstvo.

Nakon poništenja postupka javne nabave za nabavku CT uređaja za bolnicu, Ministarstvo zdravlja priprema provedbu otvorenog postupka javne nabave CT uređaja, što bi trebalo konačno završiti dobivanjem CT uređaja. Prezentacija Master plana se očekuje polovicom veljače ali po svim parametrima zasigurno imamo najracionalniju bolnicu u Hrvatskoj. 77% zbrinjavanja pacijenata, 7227 kn troškova po pacijentu. (Vukovar ima 14000kn po pacijentu), 6 dana prosjek ležanja. Novim master planom smanjiti će se dio rukovodećeg kadra, ali svi zaposlenici ostaju u sustavu.

CESTOGRADNJA

ŽUC će u ovoj godini uložiti 28 milijuna kuna u cestogradnju na županijskim cestama. Hrvatske ceste će ulagati i u državne ceste u iznosu od 7 milijuna kn i prema najavama radovi bi se trebali odnositi na:

1. D20 – Donja Dubrava – Donji Vidovec

2. D20 – Prelog – raskrižje kod robne kuće

3. D209 – PB staze Šenkovec – Žiškovec

4. PB Mursko Središće – Žiškovec

5. D227 – Klizište u Prekopi

6. D3 – Pješački semafor u Pušćinama

7. Čakovec – carinski odvojak

8. Čakovec – Štefanec

U veljači očekujemo odluku o prekategorizaciji ceste na području općina Selnica, Štrigova, Belica, Podturen, Gornji Mihaljevec, Vratišinec, čime bi ceste prešle u nadležnost ŽUC-a, što bi osiguralo daljnja ulaganja u prometnu infrastrukturu, modernizaciju i sigurnost cesta. Razgovaramo o pripremanju projektne dokumentacije u ovoj godini za potpunu rekonstrukciju ceste Šenkovec – Banfi. Samo projekti će koštati oko 3 milijuna kuna. Uvrštena su sredstva za projektnu dokumentaciju obilaznica Čakovca, Nedelišća i Preloga. Što se tiče Murskog Središća intenzivni su razgovori i podrška gradonačelniku…….

LEGALIZACIJA

Uskoro ćemo otvoriti Upravni odjel za graditeljstvo MŽ u Murskom Središću. Bilježimo pojačani rad na poslovima legalizacije, od zaprimljenih 16 080predmeta riješeno je 1563 predmeta ili 10% i trenutno smo 5.županija u RH po broju riješenih predmeta. Upravo zbog naših aktivnosti, novih standarda, predanosti poslu Međimurska županija je odabrana kao prva županija u kojoj kreće projekt e-građevinskih dozvola. Jer,ako se nešto može kvalitetno provoditi u Međimurju onda se sigurno može i u ostatku Hrvatske.Također, EU će sufinancirati izmjenu prostornih planova zainteresiranih općina.

ENERGETSKA UČINKOVITOST

Međimurska županija te općine i gradovi prijavili su se na natječaj za sustav poboljšanja energetske učinkovitosti. Jučer je potpisan Ugovor o distribuciji električne energije gdje je u startu učinjena ušteda od 50 000 kuna na cijeni struje, a nakon investicije zamjene prozora koju smo prijavili na natječaj Ministarstva gospodarstva, ušteda će biti i veća. Prošli tjedan državna Agencija za pravni promet i posredovanje nekretninama raspisala je natječaj za poboljšanje energetske učinkovitosti na zgradi Policijske uprave međimurske procijenjene vrijednosti 3 milijuna kuna.

Također, krećemo sa sustavom dobivanja energetskih certifikata za javne zgrade, uskoro će biti raspisan natječaj za obnovljive izvore energije na kućanstvima, jer je prošli natječaj izazvao veliki interes.

MEĐUNARODNA SURADNJA – GLADNA I SUHOPARNA

Postali smo članica Saveza Alpe Adria, uspostavili tijesnu suradnju sa Gradišćanskim Hrvatima, povezujemo regije, pripremamo Urbanovo i slično. (Ima toga i više po toj stavci, ali nisu navedene, op.a).

OBRAZOVANJE I STRATEGIJE

Riješene su dileme oko završetka gradnje dvorane u Sv. Jurju na Bregu te očekujemo najkasnije do početka nove školske godine da se dvorana pusti na korištenje. Također, osnovni cilj je završetak započetih projekata u koji svrstavam završetak dvorane u Orehovici čija je gradnja započela pred 6 godina.

Radimo na sustavu koncesije kako bi imali kvalitetniji linijski prijevoz. I u drugom polugodištu smo nastavili s besplatnim prijevozom srednjoškolaca i tako će biti i dalje.

 

                                                                                                        (http://e-mina.hr/)