AKADEMSKI SINDIKAT je prije parlamentarnih izbora, u priopćenju za javnost od 18. ožujka 2024.: 1) upozorio da novi zakoni i podzakonski akti u sustavu visokog obrazovanja i znanosti ne razvijaju sustav već ga urušavaju; 2) naveo razloge takvog stanja u činjenici da ministar Fuchs nikada nije bio zaposlen ni u jednom sustavu obrazovanja te postavio pitanje kako je moguće da politiku u sustavu obrazovanja vodi osoba koja nikada nije bila zaposlena u tom sustavu, i 3) da postoji sumnja da ministar Fuchs zloupotrebljava svoj položaj i ovlasti.
Vlada Republike Hrvatske je nakon parlamentarnih izbora ignorirala navedene činjenice pa je u priopćenju za javnost od 24. svibnja 2024. AKADENSKI SINDIKAT prosvjedovao zbog ponovnog imenovanja Radovana Fuchsa za ministra znanosti, obrazovanja i mladih te zatražio da se u svjetlu iznesenih činjenica i osnovanih sumnji, preispita odluka o njegovom imenovanju.
AKADEMSKI SINDIKAT svjestan urušavanja sustava visokog obrazovanja i znanosti kao posljedice donesenih loših zakona u sustavu, i dalje inzistira na zaštiti i razvijanju sustava te zaštiti ugleda i primanja svih zaposlenika putem neophodnog donošenja novih zakona i novog Kolektivnog ugovora za znanost i visoko obrazovanja. Obzirom na dosadašnji način rada ministra Fuchsa to na žalost nije izgledno.
AKADEMSKI SINDIKAT je iz tog razloga ponudio predsjedniku Malog i Velikog vijeća Nezavisnog sindikata znanosti i visokog obrazovanja (NSZVO) sastanak na kojem bi dogovorili da u budućem razdoblju zajedno vodimo usklađenu politiku koja bi dovela do promjena trenutnog katastrofalnog stanja. Nažalost, predsjednik Malog i Velikog vijeća NSZVO nije prihvatio taj prijedlog, štoviše, NSZVO je nastavio dosadašnje pružanje podrške ministru Fuchsu, što je vidljivo iz dopisa od 24. svibnja 2024. objavljenog na njihovoj mrežnoj stranici. Citiramo:
„Poštovani ministre Fuchs,
Kao prvo, čestitamo Vam na ponovnom izboru na ministarsko mjesto. S obzirom da ste upoznati sa svim problemima i procesima koji su obilježili posljednje četiri godine, smatramo Vaš kontinuitet korisnim i na tom tragu očekujemo što brži početak rješavanja prioritetnih pitanja za sustav znanosti i visokog obrazovanja.“
Iz ovoga je vidljivo da NSZVO ne želi surađivati s AKADEMSKIM SINDIKATOM, jer očito vodi sasvim drugu politiku koja podupire ministra i njegovu neuspješnu politiku.
AKADEMSKI SINDIKAT je zbog toga, a u vezi donošenja novog Kolektivnog sustava za znanost i visoko obrazovanje, u priopćenju za javnost od 21. lipnja 2024. upozorio da kašnjenje donošenja Kolektinog ugovora za znanost i visoko obrazovanje narušava sustav te je u priopćenju posebice naglasio:
- Kolektivni ugovor za znanost i visoko obrazovanje istekao je prije godinu i pol dana. (Ugovor je potpisan 27. 12. 2018. godine i sukadno Članku 3. Ugovor se zaključuje do 1. 12. 2022.).
- Postupak pregovora radi sklapanja novog ugovora trebao je početi najkasnije tri mjeseca prije isteka roka na koji je zaključen postojeći Ugovor, dakle najkasnije 1. 9. 2022.
- Ugovorom je dogovoreno da će se pravna pravila kojima se uređuje sklapanje, sadržaj i prestanak radnog odnosa koji su sadržani u Ugovoru primjenjivati do sklapanja novog kolektivnog ugovora za znanost i visoko obrazovanje, a najdulje tri mjeseca od prestanka njegova važenja. Dakle, postupak pregovora o donošenju novog Kolektivnog ugovora za znanost i visoko obrazovanje kasnit će najmanje dvije godine, ako ne i duže, a postojeći će se primjenjivati i dalje, iako su se kroz novi paket zakona dogodile ogromne promjene u sustavu znanosti i visokog obrazovanja koje je nužno percipirati te zaštititi prava novim Kolektivnim ugovorom.
- Metoda donošenja aktualnog Kolektivng ugovora nije u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima sustava, Kolektivnog ugovora za znanost i visoko obrazovanje te Zakona o reprezentativnosti udruga poslodavaca i sindikata. Naime, činjenica je da tijekom pregovora o donošenju Kolektivnog ugovora za znanost i visoko obrazovanje u pregovaračkim odborima nisu sudjelovali poslodavci, odnosno čelnici upravnih tijela sveučilišta, veleučilišta, fakulteta, akademija, znanstvenih instituta, odnosno rektori, dekani, ravnatelji i/ili predsjednici Upravnih vijeća, iako se Ugovor primjenjuje u svim javnim ustanovama u sustavu znanosti i visokog obrazovanja u Republici Hrvatskoj. I ne samo to, poslodavci i njihove obaveze se spominju gotovo u svim članovima Ugovora, a njih prema dosadašnjoj praksi u pregovaračkom odboru nema. Očito u njihovo ime pregovaraju predstavnici Ministarstva koji formalno nisu poslodavci i koji najčešće nemaju ni znanja, vještina i iskustva u upravljanju javnim ustanovama iz sustava.
- Osim Ministarstva, za donošenje Kolektivnog ugovora odgovoran je i NSZVO kao jedini reprezentativni sindikat u sustavu visokog obrazovanja i znanosti. Naime, Zakon o reprezentativnosti udruga poslodavaca i sindikata (Članak 9.) pregovaračkom odboru sindikata nalaže da je dužan tijekom kolektivnog pregovaranja obavještavati nereprezentativne sindikate, odnosno, sindikate koji nisu zastupljeni u pregovaračkom odboru o tijeku pregovora te im omogućiti iznošenje mišljenja i prijedloga od posebnog interesa za njihove članove, a do sada NSZVO nije poštovao Zakon.
- AKADEMSKI SIDIKAT je u interesu svojih članova i svih ostalih zaposlenika sustava spreman sudjelovati i doprinijeti iznalaženju kvalitetnih rješenja novog Kolektivnog ugovora za znanost i visoko obrazovnje te rješenja novih zakona sustava visokog obrazovanja i znanosti, ali u suradnji s novim ministrom.
AKDEMSKI SINDIKAT za novi Kolektivni ugovor za znanost i visoko obrazovanje predlaže: 1) da pregovore u ime Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih vodi kompetentna osoba, odnosno novi ministar koji radi u sustavu visokog obrazovanja i ima dovoljno znanja, vještina i iskustva u radu sustava visokog obrazovanja kao najspecifičnijeg dijela problematike tog Kolektivnog ugovora; 2) da u pregovorima NSZVO kao reprezentativni sindikat, a sukadno Zakonu, obavještava nereprezentativne sindikate te im omogućiti iznošenje mišljenja i prijedloga od posebnog interesa za njihove članove.
AKADEMSKI SINDIKAT na kraju ponovlja mišljenje i prijedlog da se za sustav visokog obrazovanja i znanosti ustroji zasebno ministarstvo koje bi bilo kvalitetno ekipirano te moglo ispuniti ključnu ulogu u razvoju našeg gospodarstva i društva u cjelini – MINISTARSTVO VISOKOG OBRAZOVANJA, ZNANOSTI I INOVACIJA.