Priopćenje Akademskog sindikata

MINISTARSTVO OBRAZOVANJA, ZNANOSTI I MLADIH

NE VODI DOBRU POLITIKU OBRAZOVANJA,

A POSEBICE VISOKOG OBRAZOVANJA

Nakon odluke Opće skupštine Ujedinjenih naroda da se od 24. siječnja 2018. godine  obilježava Međunarodni dan obrazovanja s ciljem podizanja svijesti o ulozi obrazovanja u promicanju mira, ravnopravnosti i održivog razvoja, bilo bi logično da Ministartvo obrazovanja, zanosti i mladih organizira i provodi obilježavanje toga dana, jer obrazovanje nije samo ključno za razvoj i napredak svakog pojedinca, već je ujedno temelj za razvoj i napredak cjelokupnog društva. Veliki dio djetinjstva i mladenaštva djeca i mladi provode u odgojno-obrazovnim ustanovama – u njima rastu, razvijaju se, uče o sebi i drugima, podučavaju raznim vještinama i znanjima, formiraju stavove i svjetonazore, pa škole i procesi koji se u njima odvijaju prožimaju živote djece u svim aspektima. Škola je društvo u malome, zbilja nekog društva, ali istodobno i vizija o tome kakvo bi društvo trebalo biti. U tom smislu bi u obrazovanju trebalo mijenjati obrazovne sadržaje, načine izvođenja nastave, ocjenjivanje te uz ostale prijedloge za bolje škole provesti reforme obrazovanja.

No, nažalost, Ministarstvo to ne odrađuje već je 24. siječnja 2025. na svojoj web-stranici samo objavilo vijest:

Poštovane ravnateljice i ravnatelji, poštovani odgojno-obrazovni radnici, dragi učenici!

U povodu Međunarodnog dana obrazovanja, koji obilježavamo 24. siječnja, želimo istaknuti ključnu ulogu obrazovanja kao temeljnog stupa napretka svakog društva, jednakih mogućnosti, pravednijeg i održivijeg svijeta.

Ovaj dan neka nam bude podsjetnik da je obrazovanje moćan alat koji čini razliku u životima naših učenika i daje priliku svakom djetetu za svjetliju budućnost.

Pozivamo vas da ovaj dan obilježite promišljanjem o važnosti obrazovanja i cjeloživotnog učenja jer samo obrazovani pojedinci mogu mijenjati svijet nabolje.

Hvala vam na trudu, entuzijazmu i nesebičnom doprinosu koji dajete u svakodnevnom radu!

Dakle, po svemu sudeći, Ministarstvo nije dovoljno kompetentno da dobro provodi razvoje obrazovnih sustava, a posebice se to odnosi na sustav visokog obrazovanja. Dokaz tome je upravo Zakon o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti koji je donesen prije više od dvije godine, a još uvijek ne funkcionira u potpunosti – a ono što funkcionira, nanosi štetu sustavu.

Dokaz tome je da čelnici Uprave Ministarstva čak ni ne poznaju Zakon, jer nakon više od dvije godine od kada je Zakon donesen i dalje na web-stranici Ministarstva u Istaknutim temama za Odgoj i obrazovanje navode:

Kvalitetno visoko obrazovanje preduvjet je uspješnog društva. Stoga je jedan od glavnih zadataka Ministarstva znanosti i obrazovanja briga o stvaranju intelektualne jezgre koja provodi tu važnu zadaću uz pomoć sveučilišta, veleučilišta i visokih škola.

No, sukladno Zakonu, točnije Članku 6. Zakona, visokih škola više nema u Hrvatskoj:

Članak 6.

(1) Visoko učilište osniva se s ciljem obavljanja djelatnosti visokog obrazovanja te znanstvene, umjetničke i stručne djelatnosti.

(2) Visoko učilište je sveučilište, fakultet, umjetnička akademija i veleučilište.

Dakle, Zakon koje je predložilo Ministarstvo obrazovanja, znanosti i mladih, regulira da visokih škola u Hrvatskoj više nema – osim u Ministartstvu obrazovanja, znanosti i mladih!?

Zato podsjećamo da je Akademski sindikat upozorio sve u Republici Hrvatskoj –  predsjednika Vlade RH, ministra Ministarstva obrazovanja, znanosti i mladih, rektorice i rektore sveučilišta, dekanice i dekane fakulteta, akademija i veleučilišta, ravnateljice i ravnatelje instituta, zaposlenike sustava visokog obrazovanja i znanosti te saborske zasupnice i zastupnike i javnost – da Zakon i osobe koje su ga izradile i podržale njegovo donošenje štete sustavu visokog obrazovanja i znanosti i da Vlada mora preuzeti odgovornost i izmijeniti čelnike državnih uprava koji nanose štete sustavu.

Naime, sustav visokog obrazovanja, znanosti i inovacije koje su treća misija sveučilišta i instituta, ključan je čimbenik razvoja svakog društva pa tako i Hrvatske. Naime, pružanje kvalitetnog visokog obrazovanja, znanosti i inovacija je važno za osiguranje konkurentnosti u današnjem globalnom društvu. Zato cilj sustava mora biti pružanje znanja, vještina i sposobnosti studentima i istraživačima koje će im omogućiti sudjelovanje u razviju društva u cjelini. Karakteristike takvog sustava su: 1) visoki standardi kojima se osigurava kvaliteta sustava, a kojeg regulira i financira ponajviše država; 2) projektni rad na svim razinama visokog obrazovanja, znanosti i inovacija, i 3) cjeloživotno učenje kao temeljni princip obrazovnog sustava kojim se u demokratskom društvu osigurava cjeloživotno obrazovanje svih građana.

Svi istraživači u sustavu visokog obrazovanja, znanosti i inovacija trebaju biti prepoznati kao stručnjaci i s tim u skladu treba se odnositi prema njima. Takav odnos treba započeti na samom početku njihove profesionalne karijere i treba uključivati sve stupnjeve profesionalnog razvoja. U tom smislu Vlada Republike Hrvatske mora osigurati: 1) stvaranje poticajne sredine za istraživanje koja nudi odgovarajuću opremu, prostor i mogućnosti, što uključuje i međunarodnu suradnju; 2) stabilnost i stalnost zaposlenja uz osigurane pravedne i povoljne plaće s odgovarajućim i pravednim uredbama o socijalnim pravima što je ključan čimbenik u privlačenju i ostanku zaposlenika u sustavu.

Držeći se istih načela, Europska komisija redovito ocjenjuje pripravljenost svake članice da svojim politikama ostvaruje nacionalne ciljeve i doprinese rastu kvalitete i konkurentnosti visokog obrazovanja, znanosti, inovacija, novih tehnologija i konkurentnosti članica Europske unije (EU). Rezultat toga u Hrvatskoj je zaostajanje sustava visokog obrazovanja, znanosti i inovacija za ostalim članicama EU kao posljedica nedovoljnih javnih ulaganja, nedostatka poticaja za karijere istraživača, zanemarivanja relevantnosti internacionalizacije hrvatske visokoobrazovne, znanstvene i inovacijske arene.

U tom smislu Akademski sindikat želi unaprijediti sustav visokog obrazovanja, znanosti i inovacija te njime ojačati razvoj novih tehnologija i konkurentnosti Republike Hrvatske, jer samo zajedništvom možemo stvoriti okružje u kojem će visoko obrazovanje, znanost i inovacije kao ključan čimbenik razvoja društva u cjelini, doći do punog izražaja. Zato vas ovom prilikom pozivamo da nas podržite u aktivnostima kojima želimo unaprijedi i razviti ovaj sustav!

Akademski sindikat