Neke političke opcije žele iskoristiti akciju udruga potrošača za osobnu
promociju. Kao dugogodišnji aktivist u pokretu za zaštitu potrošača
moram reagirati jer gledajući jučer konferenciju za medije stranke
Možemo, u kojoj je g-đa Benčić vrlo posprdno kitila epitetima Vladu RH,
te je rekla da Možemo podržava ovu akciju potrošača, te da je je glavni
krivac za visoke cijene HDZ i Plenković, međutim temeljna činjenica je
da ova akcija nema veze s politikom, niti bilo kojom političkom opcijom.
Očigledno da neki političari manipuliraju s javnošću i dezinformiraju
potrošače, glede osobnih političkih probitaka. G-đa Benčić je imala
priliku građanskog aktivizma dok je radima u udruzi Centar za mirovne
studije, pa je nije bilo ni u tragovima, neka nas i sada ostavi na miru,
hvala, ali njihova potpora nam nije dobro došla, pored takve potpore,
protivnici nam i ne trebaju.
Očekuje se potpora svih potrošača, a to smo svi mi građani, ali bez
ikakvih političkih i inih funkcija.
Potrošači imaju pravo na pravično trgovanje. Potrošači su zaštićeni od
nepoštenih trgovačkih praksi. To uključuje lažno oglašavanje, skrivene
troškove, i agresivne prodajne taktike. Zakon štiti potrošače od ovakvih
praksi i omogućava im da traže naknadu štete ako su prevareni ili
zavedeni, ali u praksi se premalo štite prava potrošača.
Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača definira četiri temeljna prava
potrošača na tržištu roba i usluga:
– Pravo na sigurnost roba i usluga
– Pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju
– Pravo na izbor roba i usluga
– Pravo potrošača da se čuje njegov glas
Europska unija definirala je osam univerzalnih prava potrošača u deset
praktičnijih i tržišno provodljivih temeljnih načela politike zaštite
potrošača, koja se odnose na sljedeće:
– Kupujte što želite i gdje želite
– Ako proizvod nije ispravan, vratite ga
– Postoje visoki sigurnosni standardi za prehrambene artikle i ostale
proizvode
– Potrošač mora znati što jede
– Ugovori moraju biti ne diskriminirajući i transparentni za potrošača
– Ponekad potrošač može promijeniti svoje mišljenje
– Stvoriti uvijete kako bi potrošač mogao usporediti cijene i ostvariti
pravo na izbor
– Potrošač ne smije biti prevaren i zavaran
– Potrošač mora biti zaštićen i u vrijeme dok je na godišnjem odmoru ili
putovanjima (u zemlji i inozemstvu)
– Učinkovita naknada štete u prekograničnim sporovima ( kršenje prava
potrošača)
Sve ekonomske krize do sada su potrošači iznijeli na svojim leđima, tako
će i borbu sa sadašnjom inflacijom. Zato pozivamo trgovce da podmetnu
leđa zajedno s potrošačima u protivnom neće opstati na tržištu, jer
potrošači su regulatori tržišta.
Dakle, potrošači su regulatori tržišta, a Povelja UN-a o pravima
potrošača, nam daje pravo da sami, bez ikakvog pritiska, odlučujemo kako
i gdje ćemo trošiti svoj novac. To pravo nam pokušavaju oduzeti,
političari su zakazali, sada su potrošai na redu, jer novčanici
potrošača nisu kasice prasice bahatim trgovcima.
To nam je kao potrošačima uskraćeno, te ćemo pokrenuti akcije za zaštitu
naših potrošačkih prava.
Kažu trgovci da ne gomilaju ekstra profit, a pogledajmo samo reklamu
jednog trgovačkog lanca koji je otvorio nagradnu igru i dijeli 5 osobnih
automobila kao nagradu, između ostalog. Od kuda im novac za takve
nagrade? Jasno to smo mi protrošači već davno platitli i preplatili.
Ovo je tek prva kacija upozorenja, a daljnje akcije zavise od toga hoće
li trgovci shvatiti upozorenje. Zakoni tržišta su neumoljivi.
Na navedeno je reagirano i preko društvenih mreža:
Željko Tomašić
Foto: ilustracija