MDS: Primjedbe na novi vozni red HŽ-a

S obzirom da se od 15.  do 31. srpnja 2024. godine provodio postupak javnog savjetovanja o prijedlogu nacrta voznog reda 2024/2025. godine, koji je otvorio Odjel za putnički prijevoz HŽ Putničkog prijevoza, Međimurski demokratski savez, MDS, uputio je dopis HŽ PP–u sa prijedlogom, uz obrazloženje, za uvođenjem Brzog vlaka „Međimurje” na liniji Čakovec – Zagreb – Čakovec i boljim usklađivanjem veza, čime bi se skratilo vrijeme putovanja, a u dolasku i odlasku iz Zagreba bio bi prilagođen prvenstveno poslovnim, a onda i zdravstvenim, obrazovnim , obiteljskim, kulturnim i ostalim potrebama i obavezama stanovnika Međimurja i ovog dijela Republike Hrvatske.

Još jednom ističemo da je za nas u Međimurskoj županiji veoma važno uvođenje brzih linija Čakovec – Zagreb – Čakovec, Brzi vlak „Međimurje”, čime bi se stekli uvjeti za ostanak stanovnika u Međimurju. Danas bilježimo da su brojni stanovnici Međimurske županije, zaposlenici, školarci i studenti,  prisiljeni potražiti stan u Zagrebu i postati njegovi privremeni ili trajni stanovnici. Kada bi postojala brza linija, bez presjedanja s vremenom  putovanja do 1:30,  prilagođena radnom vremenu, mnogi od njih izabrali bi svakodnevno putovanje, a ne preseljenje u Zagreb, uz enormne troškove podstanarstva ili kupnje stana.  Za nas je ova demografska dimenzija veoma važna, jer Međimurje ovako ostaje bez svojeg najpotentnijeg dijela stanovništva.

 

Dopis prenosimo u cjelosti:

         

„MDS Međimurski demokratski savez

Željko Pavlic, predsjednik MDS-a

Vijećnik u Skupštini Međimurske županije

Strossmayera 9, Čakovec

[email protected], 091 11 99 505

Čakovec, 29. 07. 2024.

MDS: Primjedbe na prijedlog novog voznog reda HŽ-a.

HŽ Putnički prijevoz

Odjel za putnički prijevoz

Strojarska cesta 11, Zagreb

Predmet: Postupak javnog savjetovanja o prijedlogu nacrta voznog reda 2024/2025.

Prijedlog za uvođenjem Brzog vlaka „Međimurje” na liniji Čakovec – Zagreb -Čakovec.

S obzirom da se od 15.  do 31. srpnja 2024. godine provodi postupak javnog savjetovanja o prijedlogu nacrta voznog reda 2024/2025. godine, koji je otvorio Odjel za putnički prijevoz HŽ Putničkog prijevoza, javljamo vam se ovim dopisom sa prijedlogom, uz obrazloženje, za uvođenjem Brzog vlaka „Međimurje” na liniji Čakovec – Zagreb – Čakovec, čime bi se skratilo vrijeme putovanja, a u dolasku i odlasku iz Zagreba bio bi prilagođen prvenstveno poslovnim, a onda i zdravstvenim, obrazovnim , obiteljskim, kulturnim i ostalim potrebama i obavezama stanovnika Međimurja i ovog dijela Republike Hrvatske.

 

Još jednom ističemo da je za nas u Međimurskoj županiji veoma važno uvođenje brzih linija Čakovec – Zagreb – Čakovec, Brzi vlak „Međimurje”, čime bi se stekli uvjeti za ostanak stanovnika u Međimurju. Danas bilježimo da su brojni stanovnici Međimurske županije, zaposlenici, školarci i studenti,  prisiljeni potražiti stan u Zagrebu i postati njegovi privremeni ili trajni stanovnici. Kada bi postojala brza linija, bez presjedanja s vremenom  putovanja do 1:30,  prilagođena radnom vremenu, mnogi od njih izabrali bi svakodnevno putovanje, a ne preseljenje u Zagreb, uz enormne troškove podstanarstva ili kupnje stana.  Za nas je ova demografska dimenzija veoma važna, jer Međimurje ovako ostaje bez svojeg najpotentnijeg dijela stanovništva.

 

Najprije Vam se želimo zahvaliti na djelomičnom uvažavanju naših prijedloga i argumenata, koje smo vam dostavili u prijašnjim savjetovanjima i kontaktima, u svezi putovanja na relacijama Čakovec – Zagreb i Zagreb – Čakovec, a na temelju čega su učinjene pozitivne promjene u voznom redu od 05.02.2024. Isto tako pozdravljamo i promjene u najavi nacrta voznog reda 2024./2025., a koje se odnose na uvođenje novih linija iz Čakovca ; vlak 771 od Čakovca, s polaskom u 4.54, do Zagreba, s dolaskom u 7.19, preko Koprivnice, te vlak 991 od Čakovca, s polaskom u 5.10, do Zaboka, u 6.48, gdje slijedi presjedanje i polazak, s dolaskom u Zagreb u 7.30.                                                                                                                         Prema najavama iz HŽ Putničkog prijevoza presjedanja na ovim linijama uklonila bi se uvođenjem novih garnitura elektromotornih ili baterijskih vlakova, za koje se nadamo da će što prije biti u funkciji.

No, naša osnovna primjedba ostaje, trenutno ne postoji nijedna adekvatna veza za sve one koji iz Čakovca i Varaždina dolaze raditi u Zagreb, i vraćaju se, kao dnevni migranti, i u novom voznom redu najkraće putovanje još uvijek traje 2:20 h.          Vozni red, dakle, nije prilagođen radnom vremenu u dolasku i odlasku, ni onome 8 – 16, ni onome 9- 17, što je u ovo doba i uobičajeno radno vrijeme.       

Na temelju toga, smatramo da je opravdano tražiti uvođenje nove, brze, linije između Čakovca i Zagreba. Prije svega, te linije trebale bi, dakle, odgovarati radnim vremenima 8 – 16 i 9 – 17 h. Danas je nemoguće ostvariti realnu vezu za rad 9 – 17 h, prema aktualnom voznom redu putnik bi iz Čakovca trebao krenuti u 5.10 h, da bi se u Čakovec vratio u 21.19 h.

U novom voznom redu, situacija nije bitno poboljšana i putnik mora krenuti iz Čakovca u 5.10 h, da bi se u Čakovec vratio u 21.18 h.

Ovdje možemo i podsjetiti na vozni red iz prošlosti, koji je više išao na ruku zaposlenima u Zagrebu, ali je ukinut, zbog recesije, 2014. godine. To su bili vlakovi:

IC571 – Čakovec 5.22, Varaždin 5.32, Koprivnica 6.11 – 6.21, Zagreb 7.22.

IC570 – Zagreb 16.31, Koprivnica 17.37 – 17.49, Čakovec 18.38.

 

Zbog toga smo slobodni predložiti promjene, u suradnji sa Davidom Kundihom,

univ. mag. ing. traff., sveučilišnim asistentom, u novom voznom redu, sa željom da ćete ih razmotriti:

– uvođenje brze linije Čakovec – Zagreb, Brzi vlak „Međimurje”, s dolaskom u Zagreb do 8.30.

 

– ponovno uvođenje vlaka pod voznim redom prethodno ukinutog IC570 , iz ZG u 16.30 h.

 

– uskladiti veze iz smjera Čakovca za regionalne vlakove Varaždin – Zagreb, skratiti čekanja.

 

– uvođenje putničkih linija iz smjerova Kotoriba, Mursko Središće, Dunjkovec kao vezu na spomenute brze vlakove.

 

– uvođenje veze iz smjera Čakovca na vlakove 3009 i 3013.

 

– vlak 3403 i subotom kao veza na vlak 3015.

 

– vlak 3018 radnim danom na relaciji Varaždin – Čakovec, a ne samo nedjeljom.

 

Rezime: npr. ako netko želi raditi u Zagrebu od 9-17, krenut će iz Čakovca u 5.10 i navečer se vratiti u Čakovec u 21:19h, ne uračunavajući kašnjenja i činjenicu da možda putuje i dalje od Čakovca drugim modom prijevoza. Usporedbe radi, automobilom se u Zagreb iz Čakovca stigne za 1 sat. Jedan dio problema dakako otpada na lošu željezničku infrastrukturu, ali se postavlja pitanje; hoćemo li situaciju jer je loša učiniti gorom uz uvođenje dodatnih presjedanja, čekanja i činjenicom da su gotovo svi vlakovi putnički ili, u najboljem slučaju, tek ubrzani? Između Zagreba i Čakovca postoji ni više ni manje nego – 31 stajanje.

 

Također, dozvolite da vas upoznamo da je na svojoj 15. sjednici, 21. 12. 2023. godine, Skupština Međimurske županije , na prijedlog Željka Pavlica, vijećnika MDS-a, jednoglasno usvojila Zaključak kojim se HŽ Putnički prijevoz poziva da osigura uvjete ZA UVOĐENJE DIREKTNIH PUTNIČKIH LINIJA, BEZ PRESJEDANJA, OD ČAKOVCA, KAO REGIONALNOG SJEDIŠTA MEĐIMURSKE ŽUPANIJE, PREKO ZABOKA, DO ZAGREBA. Zaključak je 28. 12. 2023. g. dostavljen HŽ Putničkom prijevozu.  

MDS je pokrenuo i online Peticiju za uvođenjem brzih vlakova na liniji Čakovec-Zagreb-Čakovec, koju je potpisalo 802 građana.

Ova Inicijativa upućena je u proceduru uz ovo Obrazloženje:

„Međimurska županija danas je u svojevrsnoj prometnoj izolaciji, to se posebno odnosi na željeznički putnički promet, u povezanosti sa Gradom Zagrebom i time sa svim potencijalnim putničkim destinacijama.

Samim uvidom u vozni red postaje vidljivo da Grad Čakovec, odnosno Međimurska županija, nema ni jednu  direktnu željezničku liniju, bez presjedanja, sa Gradom Zagrebom.                                                                                                                     Od 16 linija do Zagreba nema ni jedne direktne linije, odnosno linije bez presjedanja. Od tih 16 linija, 9 linija je sa dva presjedanja (Varaždin i Zabok ili Koprivnica) i 7 linija sa jednim presjedanjem . Sve linije preko Novog Marofa imaju presjedanje u Zaboku, što je novost uvedena u posljednje vrijeme.

Sve to, uz neprihvatljivo tehničko stanje pruge koje ograničava brzinu vožnje, rezultira predugim  i napornim putovanjem od Čakovca do Zagreba,

čime se  ne ostvaruje jedan od strateških ciljeva HŽ Putničkog prijevoza, a to je ostvarenje većeg zadovoljstva putnika kvalitetom pružene usluge.

To se ne ostvaruje gledajući i važeći vozni red, putovanja su i dalje dulja od dva sata, uz jedno ili dva presjedanja. Tako vlak koji kreće iz Čakovca u 4:17 minuta stiže u Zagreb u 6:57, uz jedno presjedanje u Zaboku i pauzu od 6 minuta, ukupno trajanje putovanja je 2:40, vlak s kretanjem iz Čakovca u 4:47 vozi 2:35 minuta, uz 2 presjedanja (Varaždin, Koprivnica), vlak s kretanjem iz Čakovca u 6:19 vozi 3:07 minuta, uz presjedanje u Zaboku i pauzu od 15 minuta, a radi se o dionici od Čakovca do Zagreba u dužini od samo 116 kilometara.

Slična je situacija i s ostalim linijama, gdje neka putovanja do Zagreba traju skoro 4 sata.

U vrijeme, u 21. stoljeću, dok u Europi i svijetu prevaljivanje takvih udaljenosti mjerimo u minutama, u Hrvatskoj ih mjerimo satima.

Od samog početka  izgradnje pruge od Čakovca prema Zagrebu (pruga u Međimurju, prva u Hrvatskoj, je izgrađena 1860. godine, a do Zaprešića je izgrađena  1886. godine), Međimurci su koristili  ta vrata u svijet; brojne generacije Međimuraca njome su odlazile na svoja radna mjesta, škole i fakultete, u medicinske ustanove … u Zagreb i druge dijelove Hrvatske, tako da je ova pruga  za Međimurje imala veliko značenje. No, na žalost, danas zbog svoje zapuštenosti i loše organizacije putovanja ne može odgovoriti potrebama svojih korisnika koji se okreću drugim bržim, sigurnijim i udobnijim prijevozima.

Uvođenjem brzih linija, skratilo bi se vrijeme putovanja, učinilo putovanje udobnijim i time sigurno privuklo više putnika na korištenje željezničkog prijevoza.

Sadašnjom poslovnim politikama zapravo se odvraćaju putnici od korištenja putničkog željezničkog prijevoza, pogotovo na linijama Čakovec–Zagreb-Čakovec.

Trenutno, dakle,  u Međimurskoj županiji ne možemo biti zadovoljni kvalitetom pružene usluge povezanosti Čakovca i Zagreba, koja je nefunkcionalna, zbog dužine putovanja, sigurnosti i nekomfornosti, pa stoga predlažemo da se u željeznički vozni red za 2024./2025. godinu uvrsti brzi vlak „Međimurje” na liniji Čakovec-Zagreb-Čakovec. „


Srdačan pozdrav!

Predsjednik MDS-a:

Željko Pavlic