MDS: Peticija za brzi vlak od Čakovca do Zagreba!

Međimurski demokratski savez pokreće online peticiju kojom TRAŽI DA HŽ PUTNIČKI PRIJEVOZ UVEDE DIREKTNE PUTNIČKE LINIJE, BEZ PRESJEDANJA, OD ČAKOVCA, KAO REGIONALNOG SJEDIŠTA MEĐIMURSKE ŽUPANIJE, PREKO ZABOKA, DO ZAGREBA.

Ova inicijativa MDS-a već je dobila jednoglasnu podršku na 15. sjednici Skupštine Međimurske županije, 21. 12. 2023. godine, a koju je pripremio i predložio Željko Pavlic, vijećnik u Skupštini, predsjednik MDS-a.

MDS poziva sve koji podržavaju ovu inicijativu da svoju podršku iskažu i učešćem u ovoj PETICIJI koja će biti dostavljena HŽ Putničkom prijevozu.

Link za vezu za učešćem u peticiji: https://shorturl.at/beiY6

Unaprijed se svima zahvaljujemo na podršci.

Međimurska županija danas je u svojevrsnoj prometnoj izolaciji, to se posebno odnosi na željeznički putnički promet, u povezanosti sa Gradom Zagrebom i time sa svim potencijalnim putničkim destinacijama.
Samim uvidom u vozni red postaje vidljivo da Grad Čakovec, odnosno Međimurska županija, nema ni jednu  direktnu
željezničku liniju, bez presjedanja, sa Gradom Zagrebom.  Od 12 linija do Zagreba nema ni jedne direktne linije, odnosno linije bez presjedanja. Od tih 12 linija, 7 linija je sa dva presjedanja (Varaždin i Zabok ili Koprivnica) i 5 linija sa jednim presjedanjem. Sve linije preko Novog Marofa imaju presjedanje u Zaboku, što je novost uvedena u posljednje vrijeme.
Sve to, uz neprihvatljivo tehničko stanje pruge koje ograničava brzinu vožnje, rezultira predugim i napornim putovanjem od Čakovca do Zagreba.  Tako, npr.. jutarnji vlak, koji bi trebao biti najprihvatljiviji putnicima iz Međimurja, kreće iz Čakovca u 4.47 sati, u Varaždinu je u 4.58. Slijedi pauza od 29 minuta,  presjedanje i nastavak putovanja od Varaždina u 5.27 i vožnja do Zaboka, u koji se  stiže u 6.52, slijedi još jedno presjedanje u Zaboku u roku od 3 minute i kretanje, u 6.55, prema Zagrebu u koji se stiže u 7.22. Dakle ukupno ovo putovanje dionicom, u dužini od oko 120 km, od Čakovca do Zagreba traje 2 sata i 35 minuta, za što smatram da je, u današnje vrijeme, u 21. stoljeću, neprihvatljivo.
Slična je situacija i s ostalim linijama, gdje neka putovanja do Zagreba traju skoro 4 sata.
Dakle, u vrijeme dok u Europi i svijetu prevaljivanje takvih udaljenosti mjerimo u minutama, u Hrvatskoj ih mjerimo satima.
Od samog početka izgradnje pruge od Čakovca prema Zagrebu (pruga do Zaprešića izgrađena je 1886. godine), Međimurci su koristili ta vrata u svijet; brojne generacije Međimuraca njome su odlazile na svoja radna mjesta, škole i fakultete, u medicinske ustanove … u Zagreb i druge dijelove Hrvatske, tako da je ova pruga za Međimurje imala veliko značenje. No, na žalost, danas zbog svoje zapuštenosti i loše organizacije putovanja ne može odgovoriti potrebama svojih korisnika koji se okreću drugim bržim, sigurnijim i udobnijim prijevozima.

Predlažu ih prometni stručnjaci sa kojima sam surađivao, među kojima su i oni ih Međimurja, koji su također upozoravali na prometne teškoće putnika na ovoj liniji, ali ih HŽ Putnički prijevoz nije prihvaćao. Jedan je od prijedloga kretanje svih vlakova za Zagreb iz Čakovca, umjesto Varaždina, a završetak u Čakovcu umjesto u Varaždinu. Dakle imali bi jedinstvenu liniju i jedan vlak od Čakovca do Zagreba, dok danas na putovanju do Zagreba na liniji u 4.57 iz Čakovca, imamo 3 vlaka, 2 presjedanja i pauze u trajanju od 32 minute. Također, po dolasku u Varaždin iz Čakovca, čekanje bi bilo maksimalno 5 minuta, u Zaboku do 10 minuta, ali kontinuitet putovanja na pruzi regionalnog prioriteta ne smije biti taoc ostalih lokalnih linija.
Prijedlog je i da između Čakovca i Zagreba imamo 3 dnevne linije u odlasku i dolasku. Među njima bi svakako trebalo biti i uvođenje izravnog brzog vlaka (Čakovec – Varaždin – Novi Marof – Zabok – Zaprešić – Zagreb) koji bi u Zagreb stigao između 8.30 i 8.40, s obzirom na zagrebačko radno vrijeme. Na taj način otvorila bi se prilika za dnevne migracije, odnosno dnevnog odlaska i povratka na posao u Zagreb, uz putovanje do 1 sata. Danas, ukoliko želite raditi u Zagrebu morate biti podstanar ili kupiti stan, što opet utječe na iseljavanje i smanjenje broja najpotentnijeg stanovništva u široj okolici Zagreba.

Da, s jedne strane radi se o konkretnim životnim problemima, npr. gužvama u prometu zbog neizgradnje obilaznica u Međimurju, slabe prometne povezanosti sa ostatkom Hrvatske i Europe, zapuštenosti I sigurnosti pruga u Međimurskoj županiji, o čemu smo također pokretali inicijative, a s druge strane ulaganja u prometni sustav u Međimurskoj županiji od strane države; Hrvatskih cesta, Hrvatskih autocesta, HŽ Infrastrukture, HŽ Putničkog prijevoza, može nam poslužiti kao primjer loše prakse, odnosno POTREBE DECENTRALIZACIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ.
Naime, već smo prije izražavali svoje nezadovoljstvo malim ulaganjima u prometnu infrastrukturu u Međimursku županiju, za razliku od nekih drugih krajeva. Istovremeno i stanovnici Međimurske županije pune proračune Hrvatskih cesta – 0.11 eura iz litre goriva, Hrvatskih autocesta – 0.03 eura, HŽ Infrastruktura – 0.03 eura, HŽ Putnički prijevoz – 600 milijuna kuna iz državnog proračuna 2022. godine. To su ogromna sredstva koja se većinom ne troše na području gdje se ubiru. Kad bi ta sredstva ostala u Međimurju, sami bi riješili većinu prometnih teškoća.

Ova inicijativa MDS-a već je dobila jednoglasnu potporu Skupštine Međimurske županije na 15. sjednici 21. 12. 2023. godine, sad idemo i s peticijom, pa mislim da bi veoma negativno odjeknulo kada HŽ Putnički prijevoz ne bi prihvatio inicijativu predstavničkog tijela regionalne samouprave – Međimurske županije i građana koji izražavaju svoj stav putem peticije.
HŽ Putnički prijevoz je trgovačko društvo u 100 % vlasništvu Republike Hrvatske, koje obavlja javne usluge prijevoza putnika i koje se većinski financira iz proračuna RH (600 617 000 kuna u 2022. g.), koji pune svi građani, pa tako i u Međimurskoj županiji, i koji očekuju da je usluga koja im se pruža jednaka za sve.
Jedan od strateških ciljeva HŽ Putničkog prijevoza je i ostvarenje većeg zadovoljstva putnika kvalitetom pružene usluge prijevoza putnika što nije ostvareno, odnosno, stanje se još dodatno pogoršava.
Sadašnjom poslovnim politikama zapravo se odvraćaju putnici od korištenja putničkog željezničkog prijevoza,
umjesto da bide obrnuto, pogotovo na linijama Čakovec – Zagreb.

Trenutno, dakle, u Međimurskoj županiji ne možemo biti zadovoljni kvalitetom pružene usluge povezanosti Čakovca i Zagreba, koja je nefunkcionalna, zbog dužine putovanja, nesigurnosti i nekomfornosti, pa stoga pokrećemo PETICIJU kojom
TRAŽIMO DA HŽ PUTNIČKI PRIJEVOZ UVEDE  DIREKTNE PUTNIČKE LINIJE, BEZ PRESJEDANJA, OD ČAKOVCA, KAO REGIONALNOG SJEDIŠTA MEĐIMURSKE ŽUPANIJE, PREKO ZABOKA, DO ZAGREBA .

Željko Pavlic
Međimurski demokratski savez