Prije osnivanja obrta radio je u poduzeću u Sloveniji na montaži termo i hidroelektrana diljem bivše Jugoslavije
Gornja Dubrava je mjesto u Međimurju gdje živi 195 stanovnika. Na prvu, mnogo ljudi nije čulo za malo selo na sjeveru Hrvatske, iako brojni putnici i vozači mogu dio svoje sigurnosti u prometu zahvaliti proizvodu koji je potekao iz radionice Franje Goluba, 67- godišnjeg strojobravara iz spomenutog naselja. U njegovom obrtu “Lamela” su, naime, izrađeni dijelovi za sustave kočenja koji se nalaze u današnjim automobilima, poljoprivrednim strojevima, industrijskim postrojenjima, vlakovima, brodovima, pa čak i biciklima. Naravno, svi koji se bave tim poslom znaju za Gornju Dubravu i g. Goluba koji je za svog radnog vijeka dobio brojna priznanja od kojih je zadnje za životno djelo, no prije 38 godina, kada je tek pokrenuo zanat, nije bilo lako naći klijente koji će sigurnost svog poslovanja staviti u ruke malene radionice na slovensko-hrvatskoj granici, piše https://www.jutarnji.hr/
– U bivšoj državi su takve radionice bile u velikim gradovima, Zagrebu i Ljubljani, tako da je bila velika novost da se jedna otvorila i u Gornjoj Dubravi. U početku je bilo nepovjerenja, ali kroz dvije do tri godine posao je polako krenuo. Prvo smo počeli s lamelama u automobilima, a kasnije smo proizvodili dijelove za razna industrijska postrojenja, brodogradilišta i zračne luke – prisjeća se Golub.
Prakse i iskustva mu u to vrijeme nije manjkalo. Prije osnivanja obrta radio je u poduzeću u Sloveniji na montaži termo i hidroelektrana diljem cijele Jugoslavije, ali i u udaljenijim državama, kao što je Nigerija. No, u kasnim dvadesetima vidio je priliku da otvori posao u izradi lamela i njegova se odluka pokazala punim pogotkom. Ključ uspjeha pritom vidi u osluškivanju tržišta. Ako se pojavi novi trend, kaže, onda je normalno da se njemu prilagodi, a ne da zapne u vremenu. Za primjer nam je dao automatik automobile. Prije desetak godina nisu bili ni najmanje traženi u Hrvatskoj, tako da se većina proizvodnje odnosila na vozila s ručnim mjenjačem. No, nova vremena donose i nove navike pa su tako automatici sve popularniji na cestama, a samim time je radiona iz Gornje Dubrave počela izbacivati lamele za njih.
Rast cijena energenata
– Moraš dati tržištu što traži, nema druge, baš kao što moraš prilagoditi poslovanje kada više nisi konkurentan u nekom polju. Ako vidiš da više nisi za brodogradnju, onda tražiš priliku u drugom sektoru. Tržište je jednostavno premalo, a mi mali ne možemo konkurirati velikima, tako da rješenje moramo pronaći u unikatima i izradi manjih serija proizvoda – navodi Golub, no ističe da danas otvara radnju od nule vjerojatno ne bi preživio prvu godinu.
Kao glavnu prepreku navodi inflaciju te rast cijena energenata, dva faktora koji utječu na posao svih obrtnika i poduzetnika u zemlji. Materijal je, veli, izrazito poskupio pa je, primjerice, nabavna cijena obojenog željeza za 100 posto veća nego prije dvije godine. Uz to je i plin poskupio s 52 lipe na 2,67 kuna, što dodatno pogoršava financijsku računicu, pogotovo pred ogrjevnu sezonu. Stoga, kaže, nije imao previše izbora nego podići cijene svojih proizvoda, no ne za 100 posto jer bi onda izgubio kupce.
– Što ćeš, mi mali obrtnici se moramo brzo prilagoditi tržištu. S jedne strane je to teško, no s druge strane je lakše jer smo ipak sve u jednom, i menadžer, trgovac i proizvođač – iskreno će Golub.
“Lamela” koristi pogodnosti za struju i gorivo. Samo na električnoj energiji uštedi oko 15 posto mjesečno, što je oko 300 kuna na njegov uobičajeni račun od 2000 kuna.
– Svaka ušteđena kuna se na kraju pozna – kaže Golub te za kraj dodaje kako neće još skoro u mirovinu. Uostalom, čak i kada ode na neko putovanje posao ga nesvjesno prati.
– Zadnji puta kada sam bio na brodu vidio sam da je na sidru naša lamela! Skiperi nisu shvatili o čemu govorim, ali uvijek mi je drago vidjeti da naši proizvodi rade svoj posao – veli 67-godišnji strojobravar iz Gornje Dubrave.
(izvor: https://www.jutarnji.hr/ , foto: arhiva “Lamela”