Međimurje-plin i Hrvatska energetska regulatorna agencija (HERA) vode “bitku ” koja se digla na razinu sudova i kojoj se ne nazire skoro kraj.
HERA smatra da čakovečki opskrbljivač nije bio pošten prema gotovo 27.000 kućanstava jer sumnjaju da ih je, kako su utvrdili u svom nadzoru, na obmanjujući i netransparentan način svrstao iz opskrbe plinom koja se odvija po reguliranim uvjetima i po cijeni koju je odredila država (obveza javne usluge) u opskrbi izvan obveze javne usluge, odnosno na tržišnu, skuplju cijenu, piše https://novac.jutarnji.hr/
Zbog toga je u razdoblju od 1. travnja do 31. prosinca 2017., odnosno nakon sklapanja ugovora o opskrbi plinom s kućanstvima izvan obveze javne usluge, uprihodio više nego što je trebao. U Međimurje-plinu, pak, tvrde suprotno – plin od 1. travnja 2017. nabavljaju na tržištu, a ne po reguliranoj cijeni od HEP-a, kupci su svojevoljno potpisivali ugovore i ne da su ostvarili korist, nego su davali financijske popuste pa su im prihodi čak i manji.
Dvije strane priče
Priča ima dvije strane i vrlo je nejasna. Ne zna se tko je u pravu jer se i jedni i drugi pozivaju na zakone i propise. A znamo da svi oni imaju rupe. Uz to, da su ljudi primijetili drastičnu promjenu na računima, sigurno bi se svi digli na noge. No, pokušavajući doći do detaljnijih informacija od samih potrošača, došli smo do zida. Obratili smo se društvu za zaštitu potrošača Hrvatske Potrošač, u kojem kažu da im je ovaj slučaj prvi glas. No, što se tiče Međimurje-plina, prethodno su imali neke upite u kojima su potrošači tražili određene savjete. S druge strane, u Udruzi Međimurski potrošač naš upit mailom nije uspio, a preko telefona su bili neočekivano neugodni, dok njihovi međimurski kolege iz Vukanovčara kažu da tijekom 2017. i 2018. nisu zaprimili nijednu žalbu potrošača te da nisu u nadležnosti davati mišljenja dok traje sudski spor. Naime, HERA je podnijela prekršajnu prijavu, a Međimurje-plin tužbu na Upravnom sudu.
HERA se na taj korak odlučila jer se ne provode njezine odluke iz 2016. i 2018., proizašle iz nadzora koji je pokrenut na prigovor kupaca. Iz njezinih se odluka može iščitati da su uočene neusklađenosti sadržaja ugovora i računa za kućanstva u javnoj opskrbi do 1. travnja 2017. i za razdoblje od 1. travnja 2017. do 30. rujna 2018. Naložili su Međimurje-plinu, među ostalim, da to popravi i da ugovor uskladi sa zakonodavnim okvirom. No, kako se može čuti, kad su pokušavali provjeriti ispunjava li se ono što je naloženo, suočavali su se s kontradiktornim podacima i nepotpunom dokumentacijom, što je onemogućilo da se kvantificiraju posljedice koje su eventualno učinjenje na štetu kupaca. Štoviše, u HERA-i kažu da je prvi put zabilježen slučaj da je energetski subjekt odbio predati potrebnu dokumentaciju. Nakon još jednog nadzora, u HERA-i su zaključili da je Međimurje-plin samostalno protumačilo da je kupac iz kategorije kućanstvo na javnoj usluzi, koji je sklopio sporni, neusklađeni ugovor, automatski prešao na tržište nakon 31. ožujka 2017. jer je tada tvrtka počela samostalno nabavljati plin za potrebe kupaca u javnoj usluzi, a ne više od HEP-a. Smatraju da je to protuzakonito jer Međimurje-plin time nije izgubilo svoju ulogu opskrbljivača u obvezi javne usluge. Istina je da su jedini iskoristili mogućnost nabavljanja plina za potrebe kupaca u javnoj usluzi na tržištu, no ta okolnost ni na koji način nije automatizmom izmijenila status kućanstava, što su nam potvrdili u nekoliko energetskih institucija i tvrtki.
Regulirane cijene
Predsjednik Uprave Nenad Hranilović, pak, napominje da nisu nigdje prebacivali kupce i objašnjava da su kućanstvima ponudili uslugu opskrbe prirodnim plinom, pri čemu su plin za kupce nabavili na tržištu, a ne po reguliranoj cijeni od HEP-a, i ponudili javnu uslugu opskrbe prirodnim plinom te, također, plin nabavili na tržištu.
– Ne postoji zakon, a ni podzakonski akti, prema kojima bi Međimurje-plin moralo nabaviti plin od HEP-a po reguliranoj cijeni. Na dan 31. prosinca 2017. godine 74 kupca sklopila su Ugovor o opskrbi plinom u obvezi javne usluge. Svaki potrošač, kupac prirodnog plina, pa tako i kupci iz kategorije kućanstvo, slobodno su i svojom voljom s nama potpisali, odnosno sklopili ili ugovor o opskrbi prirodnim plinom krajnjeg kupca ili ugovor o opskrbi plinom u obvezi javne usluge – istaknuo je Hranilović, dodajući da svaki njihov kupac ima istu ili nižu cijenu plina od regulirane cijene iste usluge opskrbe prirodnim plinom, osim navedena 74 kupca u javnoj usluzi.
Ako se pokaže da je HERA u pravu, Međimurje-plin i njegov šef mogli bi snositi financijsku odgovornost, koja se ovisno o prekršaju može popeti i do pola milijuna kuna. No, opseg štete bio bi puno veći od novčane kazne, s obzirom na to da HERA u spomenutim odlukama, među ostalim, traži od njih da objave kako se sumnja da su radili netransparentno i da se svi kupci iz kategorije kućanstva moraju vratiti na opskrbu plinom u obvezi javne usluge besplatno, odnosno bez ikakvih troškova. Zato je i Međimurje-plin nedavno podnijelo tužbu Upravnom sudu, koji je odredio da se odluka HERA-e odgodi do okončanja upravnog spora jer bi im se prisiljavanjem da se predstave svojim kupcima kao obmanjivač i tržišni manipulator nanijela nenadoknadiva šteta.
(https://novac.jutarnji.hr/ Jasmina Trstenjak, foto: ilustracija)
Primjedba Muralista: Ovaj članak 18. svibnja 2018. godine demantiralo je Odvjetničko društvo koje zastupa Međimurje-plin, a pročitati ga možete na sljedćem linku:
Odvjetničko društvo Međimurje-plina demantira članak objavljen u Muralistu