Akademski sindikat: Prijedlog predsjedniku Vlade i zaposlenicima sustava visokog obrazovanja i znanosti

Dana 12. rujna 2025. godine, ministar Fuchs donio je Odluku o imenovanju povjerenstva za predlaganje modaliteta uređenja pitanja ocjenjivanja u sustavu obrazovanja i znanosti (Odluka) koja, nažalost, nije u interesu sustava obrazovanja i znanosti, jer imenovanje članova Povjerenstva još jednom dokazuje nedovoljnu kompetentnost ministra u vođenju politike obrazovanja i znanosti – ministar u životu nije bio zaposlen ni minutu u obrazovnom sustavu.

Dokaz tome je imenovanje članova Povjerenstva koji nisu ni nastavnici ni znanstvenici pa prema tome neće biti sposobni baviti se djelovanjem zaštite interesa zaposlenika, očuvanje stečenih prava radnika, poticanje kvalitetnog socijalnog dijaloga te osiguranja predvidivosti i pravednosti u procesima reformi i donošenja propisa i unapređenja javnog sustava obrazovanja i znanosti, a posebice neće biti u stanju raditi na predlaganju kvalitetnog modaliteta uređenja pitanja ocjenjivanja u sustavu obrazovanja i znanosti.

Donošenje još jedne loše odluka ministra Fuchsa u nizu proteklih godina, a vezane za sustav visokog obrazovanja i znanosti, posve je jasan znanstvenicima javnih instituta i profesorima javnih visokih učilišta. Naime, prethodne loše odluke su donošenju Zakona o visokom obrazovanju i znanstvenoj djelatnosti te o dijelu Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama.

Osim ministra Fuchsa, odgovorne su i osobe koje ga za davanje potpore njegovih prijedloga prisiljavaju da donosi loše odluke, a na što on nažalost pristaje. Zbog svega toga, Akademski sindikat je bio protiv dijela prijedloga Zakona o plaćama u državnoj službi i javnim službama za razliku od ostalih sindikata u sustavu visokog obrazovanja i znanosti.

AKADEMSKI SINDIKAT je bio protiv:

  • ocjenjivanja radnika isključivo od strane ravnatelja. Zakonom o plaćama predviđa se da će službenike i namještenike ocjenjivati ravnatelji ustanova. To nije dobro rješenje. Službenike trebaju ocjenjivati korisnici usluga, a ponajprije suradnici i kolege, uzimajući u obzir sva napredovanja za koje radnici moraju ispunjavati uvjete. Želimo struku i znanje, a ne ucjenu politike ili ravnatelja;
  • rigoroznog ograničavanja broja ocijenjenih najboljim ocjenama. Ograničava se broj ocijenjenih najboljom ocjenom na najviše 5 % službenika, a drugom najvišom ocjenom na najviše 15 %. Administrativno ograničavanje nije pravi put za motiviranje i promoviranje kvalitetnog rada službenika. Treba promovirati veći broj dobro ocijenjenih službenika, a ne udovoljavati rigidnim ograničenjima i stvaranju podjela;
  • otkazivanja ugovora o radu radnicima s ocjenom „ne zadovoljava“ u jednoj godini. Radnika ocijenjenog ocjenom „ne zadovoljava“ kažnjava se neodgodivim otkazom. U uvjetima duboko politizirane uprave i loših upravljačkih rješenja ovo će biti najlakši način za nagrađivanje poslušnika, a ne stručnjaka, odanih, a ne odgovornih;
  • donošenja Zakona bez uvida u koeficijente radnih mjesta. Zakonom o plaćama ne utvrđuju se iznosi koeficijenata složenosti poslova radnog mjesta. Donosi se Zakon, a njime se ne zna koliko će plaće iznositi;
  • slabljenja važnosti sindikata i ograničavanju prava o kojima se kolektivno pregovara. Zakon o plaćama određuje da se o dodacima plaćama koji su uređeni Zakonom ne može kolektivno pregovarati. O čemu će, onda, sindikati pregovarati? Samo o osnovici? Čemu onda Temeljni i granski kolektivni ugovori? Koja će ubuduće biti uloga sindikata?

 

AKADEMSKI SINDIKAT je sada protiv djela donesene Odluke ministra Fuchsa i predlaže:

  • predsjedniku Vlade Republike Hrvatske da potpredsjedniku Vlade koji nadzire obrazovni i znanstveni sustav, ili, posebnom savjetniku za visoko obrazovanje i znanost da zadatak da:
  1. a) predlaži promjenu pojedinih članova Povjerenstva donesenih Odlukom ministra Fuchsa,
  2. b) kontrolira rad ministra Fuchsa,
  3. c) spriječava donošenje njegovih odluka u suradnji s osobama koji nisu ni znanstvenici ni nastavnici,
  4. d) sprječava odluke o suradnji s osobama koji krše zakone i podzakonske akte,
  5. e) sprječava donošenja budućih odluka i problema u sustavu visokog obrazovanja i znanosti, te

 

  • zaposlenicima sustava visokog obrazovanja i znanosti da podupru Akademski sindikat kojemu je posve jasan sustav visokog obrazovanja i znanosti i koji od osnivanja radi na njegovom očuvanju, razvoju i interesu njegovih zaposlenika.

Akademski sindikat