KLJUČNI ČIMBENIK RAZVOJA SVAKOG DRUŠTVA JE
SUSTAV VISOKOG OBRAZOVANJA, ZNANOSTI I INOVACIJA
PA TAJ SUSTAV MORA IMATI SVOJE MINISTARSTVO
Dana 15. srpnja 2023, Akademski sindikat uputio je dopis predsjednicima stranaka vladajuće kolacije (HDZ-a; DP-a; HSLS-a) s prijedlogom da nova Vlada RH ustroji Ministarstvo visokog obrazovanja, znanosti i inovacija. Inače, mistarstva visokog obrazovanja, znanosti i inovacija su uobičajena u mnogim najprosperitetnijim državama svijeta te su se pokazala kao dobro rješenje u razvoju gospodarstva na temelju inovacija i transfera znanja i tehnologije, odnosno, suradnje akademske zajedice i gospodarskih subjekata. Razlog našem prijedlogu je dosadašnji rad Ministarstva znanosti i obrazovanja koji je u proteklim mandatima doveo Hrvatsku gotovo na najnižu razinu znanstvene suradnje između sveučilišta i industrije u svijetu – na 113. mjesto na globalnoj listi od 132 zemlje svijeta koju je objavila Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo (World Intellectual Property Organization – WIPO).
Obrazloženje
U današnjem globalnom društvu pružanje kvalitetnog visokog obrazovanja je neophodno za osiguranje konkurentnosti. Zato cilj sustava visokog obrazovanja, znanosti i inovacija, nužno treba biti pružanje najsofisticiranijih znanja i vještina te motivacije mladim ljudima koja će im omogućiti sudjelovanje u razvoju društva znanja. Karakteristike takvog sustava su: 1) visoki standardi kojima se osigurava kvaliteta sustava kojeg regulira i financira ponajviše država; 2) cjeloživotno učenje kao temeljni princip sustava kojim se u demokratskom društvu osigurava cjeloživotno obrazovanje svih građana; 3) aktivno sudjelovanje studenata kao neovisnih osoba s pravom na osobno mišljenje uz obvezu aktivnog učešća u raspravama, i 4) projektni rad na svim razinama sustava. Da bi u tome uspjeli, cilj svih strateških dokumenata Vlade Republike Hrvatske treba biti uspostava europski i svjetski konkurentnog i dinamičnog gospodarstva temeljenog na znanju i inovacijama. No često je, unatoč pozitivnoj političkoj volji, ogromna prepreka realizaciji toga cilja nedostatak kvalitetnih istraživača, posebice u nekim ključnim područjima znanosti. Taj nedostatak prijeti inovacijskoj snazi našeg društva, količini znanja i rastu produktivnosti, što može ozbiljno usporiti pa čak i zakočiti ostvarivanje zacrtanih ciljeva razvoja Republike Hrvatske.
Zbog toga Hrvatska treba osigurati potrebne okvire za dramatično povećanje privlačnosti kako za ulazak i ostanak domaćih tako i za dolazak inozemnih znanstvenika u sustav znanosti i visokog obrazovanja. Naime, dostatni i dobro razvijeni ljudski resursi u istraživanju i razvoju kamen su temeljac znanstvenog i tehnološkog napretka naročito malih zemalja te poboljšavaju kvalitetu života, osiguravaju dobrobit građana i doprinose konkurentnosti. U tom smislu, potrebno je izraditi jasan plan razvoja karijera znanstvenika i pozitivnog stava u javnosti o istraživačkoj karijeri što će potaknuti mlade ljude na odluku o zapošljavanju u sustavu visokog obrazovanja i znanosti. Također, treba poduzimati sve korake potrebne kako bi se osiguralo da poslodavci i financijeri istraživanja razviju i održavaju poticajnu istraživačku sredinu i kulturu rada, gdje su pojedinci i istraživačke skupine cijenjeni, poticani i podupirani i gdje im je pružena sva nužna materijalna i nematerijalna potpora koja će im omogućiti da ispune svoje ciljeve i zadaće. Svi istraživači trebaju biti prepoznati kao stručnjaci i s tim u skladu treba se odnositi prema njima. Takav odnos treba započeti na samom početku njihove profesionalne karijere i treba uključivati sve stupnjeve profesionalnog razvoja.
Vlada Republike Hrvatske i ostali financijeri istraživača moraju osigurati stvaranje poticajne sredine za istraživanje koja nudi odgovarajuću opremu, prostor i mogućnosti, što uključuje i međunarodnu suradnju. Stabilnost i stalnost zaposlenja uz osigurane pravedne i povoljne plaće s odgovarajućim i pravednim uredbama o socijalnim pravima ključan su čimbenik u privlaćenju i ostanku u sustavu visokog obrazovanja i znanosti. Uzimajući u obzir realnu kompleksnost ogromnog područja djelovanja Ministarstva kojemu je sada još pridodana i široka neophodna briga o mladima bojimo se da Ministarstvo u ovom obliku i sastavu neće biti, iz objektivnih i subjektivnih razloga, u mogućnosti preokrenuti negativne trendove što će dugoročno dovesti do još većeg zastoja u razvoju Hrvatske i posljedično daljnjeg iseljavanja mladih.
Iz tog razloga, AKADEMSKI SINDIKAT predlaže razdvajanje postojećeg Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih te ustrojavanje Ministarstva visokog obrazovanja, znanosti i inovacija, koje bi imalo zadaću da velike potencijale hrvatskog visokog obrazovanja, znanosti i inovacija stavi u funkciju tehnološkog razvoja te da osigura suradnju akademske zajednice i gospodarstava. Takva ministarstva su uobičajena u mnogim najprosperitetnijim državama svijeta te su se pokazala kao dobro rješenje. Pri tomu je neophodno u tom visoko specijaliziranom ministarstvu imenovanje ministra i državnih tajnika koji imaju potrebna znanja, vještine i iskustva na najvišoj razini unutar sustava visokog obrazovanja, znanosti i inovacija. Također, Ministarstvo i Vlada Republke Hrvatske ako žele unaprijediti cijeli sustav trebaju poduzeti sve korake u cilju:
- izdvajanja za istraživanje i razvoj na 3% BDP-a do 2030.;
- udvostručavanja zaposlenosti istraživača u gospodarstvu, posebice doktora znanosti kako bi se približili barem razini od 50% u odnosu na prosjek Europske unije.
- veće zapošljavanja domaćih mladih stručnjaka u hrvatskom gospodarstvu, kako bi se osigurala pokretačka snaga za promjene prema gospodarstvu temeljenom na znanju i inovacijama.
Vjerujemo da početkom nove akademske godine Vlada Republike Hrvatske treba pružiti priliku za ustrojavanje ovog efikasnijeg sustava nužnog za sveukupni boljitak građana Republike Hrvatske i ako joj treba, AKADEMSKI SINDIKAT je spreman pomoći i dodatnim argumentima osnažiti ovaj prijedlog.
Akademski sindikat