MDS: Primjedbe na prijedlog novog voznog reda HŽ-a.

MDS Međimurski demokratski savez

Željko Pavlic, predsjednik MDS-a

Vijećnik u Skupštini Međimurske županije

Strossmayera 9, Čakovec

[email protected], 091 11 99 505

Čakovec, 11. 02. 2024.

HŽ Putnički prijevoz

Odjel za putnički prijevoz

Strojarska cesta 11, Zagreb

Predmet: Postupak javnog savjetovanja o prijedlogu nacrta voznog reda 2024/2025.

Prijedlog za uvođenjem brzog vlaka „Međimurje” na liniji Čakovec-Zagreb-Čakovec.

S obzirom da se od 1.  do 15. ožujka 2024. godine provodi postupak javnog savjetovanja o prijedlogu nacrta voznog reda 2024/2025. godine, koji je otvorio Odjel za putnički prijevoz HŽ Putničkog prijevoza, javljamo vam se ovim dopisom sa prijedlogom, uz obrazloženje, za uvođenjem brzog vlaka „Međimurje” na liniji Čakovec-Zagreb-Čakovec, koji bi, po našem prijedlogu, imao stajanja, bez presjedanja, Čakovec-Varaždin-Novi Marof-Zabok-Zagreb, čime bi se skratilo vrijeme putovanja, a u dolasku i odlasku iz Zagreba bio bi prilagođen prvenstveno poslovnim, a onda i zdravstvenim, obrazovnim , obiteljskim, kulturnim i ostalim potrebama i obavezama stanovnika ovog dijela Republike Hrvatske.

Najprije Vam se želim zahvaliti na djelomičnom uvažavanju argumenata u svezi putovanja na relacijama Čakovec-Zagreb i Zagreb-Čakovec, a na temelju čega su učinjene pozitivne promjene u voznom redu od 05.02.2024. Isto tako pozdravljam i promjene u najavi od iduće godine, a koje se odnose na nenarušen kontinuitet putovanja brzim vlakom 770 od Čakovca do Zagreba preko Koprivnice te, pretpostavljam, ubrzanim vlakom 991 od Čakovca do Zagreba preko Zaboka.

No, naša osnovna primjedba ostaje, trenutno ne postoji nijedna adekvatna veza za sve one koji iz Čakovca i Varaždina dolaze raditi u Zagreb, i vraćaju se, kao dnevni migranti, najkraće putovanje traje 2:35, uz jedno ili dva presjedanja. Vozni red nije prilagođen radnom vremenu, ni onome 8 – 16, ni onome 9- 17, što je u ovo je doba i uobičajeno radno vrijeme . Da bi putnici došli u Zagreb moraju putovati putničkim vlakom 3007/3059 s čekanjem u Varaždinu od 23 minute i uz presjedanje u Zaboku s čekanjem od 15 minuta. Ukupna dužina ovog putovanja je 3h i 7 minuta. Također, postoji i problematika u povratku jer je prvi vlak (i to putnički) u povratku s polaskom iz Zagreba tek u 18:24, s presjedanjem u Zaboku i čekanjem od 23 minute. Da stvar bude gora, od Zaboka do Varaždina ovo je školski vlak.

Također, uzmemo li u obzir da će se svi oni koji rade u Zagrebu od 8h zaputiti jednim od brzih/ubrzanih vlakova koji su u najavi (770 ili 991) i tako doći u Zagreb u 7:22 ili u 7:40, očekuje se da se ti isti mogu i vratiti brzim vlakom netom nakon završetka svog radnog vremena, odnosno, nakon 16h. Ovaj vlak iz Zagreba kreće u 15:30h, što odgovara tek onima koji u Zagrebu rade do 15h. Nakon 16h iz Zagreba nema nijednog adekvatnog brzog ili ubrzanog vlaka iz smjera Zagreba. Od brzih vlakova nakon 16h postoje tek 792 koji kreće za Zabok u 16:22, a za koji ne postoji nikakva veza iz Zaboka za Varaždin i Čakovec, te vlaka 581 u 16:35 koji završava svoje putovanje u Koprivnici (i nastavno za Osijek i Budimpeštu) Putnicima preostaje koristiti jedino: – Putnički vlak 3066/3014 preko Zaboka s polaskom u 16:46. Na ovom vlaku postoji presjedanje, saldo svih čekanja je 37 minuta, a putovanje traje ni više ni manje nego – 3 sata i 3 minute. – Brzi/putnički vlak 581/3614/3314 s 2 presjedanja gdje su putnici primorani platiti dodatak za brzi vlak, iako on vozi kao takav tek do Koprivnice gdje postoji presjedanje i čekanje od 10 minuta, te nastavak putovanja do Varaždina putničkim vlakom 3614 gdje opet postoji presjedanje i čekanje od 22 minute prije polaska vlaka 3314 za Čakovec. Ukupno trajanje ove opcije je 2h i 56 minuta uz 2 presjedanja.

Rezime: npr. ako netko želi raditi u Zagrebu od 9-17, krenut će iz Čakovca u 6:19 i navečer se vratiti u Čakovec u 21:19h, ne uračunavajući kašnjenja i činjenicu da možda putuje i dalje od Čakovca drugim modom prijevoza. Usporedbe radi, automobilom se u Zagreb iz Čakovca stigne za 1 sat. Jedan dio problema dakako otpada na lošu željezničku infrastrukturu, ali se postavlja pitanje; hoćemo li situaciju jer je loša učiniti gorom uz uvođenje dodatnih presjedanja, čekanja i činjenicom da su gotovo svi vlakovi putnički ili, u najboljem slučaju, tek ubrzani? Između Zagreba i Čakovca postoji ni više ni manje nego – 31 stajanje.

 Za nas u Međimurskoj županiji veoma je važno uvođenje vlaka za dnevne migrante, brzi vlak „Međimurje”, čime bi se stekli bi se uvjeti za ostanak stanovnika u Međimurju. Danas bilježimo da su brojni stanovnici Međimurske županije, zaposlenici, školarci i studenti, bili prisiljeni potražiti stan u Zagrebu i postati njegovi privremeni ili trajni stanovnici. Kada bi postojala povoljna linija, bez presjedanja s putovanjem do 1:45, Čakovec-Zagreb-Čakovec, prilagođena radnom vremenu, mnogi od njih izabrali bi svakodnevno putovanje, a ne preseljenje u Zagreb uz enormne troškove podstanarstva ili kupnje stana. Za nas je ova demografska dimenzija veoma važna, jer Međimurje ovako ostaje bez svojeg najpotentnijeg dijela stanovništva.

 Zbog toga predlažemo da razmotrite uvođenje i brzih, izravnih opcija od Čakovca do Zagreba sa prispijećem do 8:20, predlažemo prijedlog Davida Kundiha, univ.mag.ing.traff, koji ste dobili u njegovom dopisu, sa kretanjem iz Čakovca u 5:51 i dolaskom u Glavni kolodvor Zagreb 8:04, i od Zagreba do Čakovca s polaskom između 16:25 i 17.00 i između 17:25 i 18:00, koji bi bili prilagođeni radnim vremenima.

 Također, dozvolite da vas upoznamo da je na svojoj 15. sjednici, 21. 12. 2023. godine, Skupština Međimurske županije , na prijedlog Željka Pavlica, vijećnika MDS-a, jednoglasno usvojila Zaključak kojim se HŽ Putnički prijevoz poziva da osigura uvjete ZA UVOĐENJE DIREKTNIH PUTNIČKIH LINIJA, BEZ PRESJEDANJA, OD ČAKOVCA, KAO REGIONALNOG SJEDIŠTA MEĐIMURSKE ŽUPANIJE, PREKO ZABOKA, DO ZAGREBA. Zaključak je 28. 12. 2023. g. dostavljen HŽ Putničkom prijevozu.

MDS je pokrenuo i online Peticiju za uvođenjem brzih vlakova na liniji Čakovec-Zagreb-Čakovec, koju je potpisalo 793 građana.

Ova Inicijativa upućena je u proceduru uz ovo Obrazloženje:

„Međimurska županija danas je u svojevrsnoj prometnoj izolaciji, to se posebno odnosi na željeznički putnički promet, u povezanosti sa Gradom Zagrebom i time sa svim potencijalnim putničkim destinacijama.

Samim uvidom u vozni red postaje vidljivo da Grad Čakovec, odnosno Međimurska županija, nema ni jednu  direktnu željezničku liniju, bez presjedanja, sa Gradom Zagrebom. Od 16 linija do Zagreba nema ni jedne direktne linije, odnosno linije bez presjedanja. Od tih 16 linija, 9 linija je sa dva presjedanja (Varaždin i Zabok ili Koprivnica) i 7 linija sa jednim presjedanjem. Sve linije preko Novog Marofa imaju presjedanje u Zaboku, što je novost uvedena u posljednje vrijeme.

Sve to, uz neprihvatljivo tehničko stanje pruge koje ograničava brzinu vožnje, rezultira predugim  i napornim putovanjem od Čakovca do Zagreba, čime se  ne ostvaruje jedan od strateških ciljeva HŽ Putničkog prijevoza, a to je ostvarenje većeg zadovoljstva putnika kvalitetom pružene usluge.

To se ne ostvaruje gledajući i važeći vozni red, putovanja su i dalje dulja od dva sata, uz jedno ili dva presjedanja. Tako vlak koji kreće iz Čakovca u 4:17 minuta stiže u Zagreb u 6:57, uz jedno presjedanje u Zaboku i pauzu od 6 minuta, ukupno trajanje putovanja je 2:40, vlak s kretanjem iz Čakovca u 4:47 vozi 2:35 minuta, uz 2 presjedanja (Varaždin, Koprivnica), vlak s kretanjem iz Čakovca u 6:19 vozi 3:07 minuta, uz presjedanje u Zaboku i pauzu od 15 minuta, a radi se o dionici od Čakovca do Zagreba u dužini od samo 116 kilometara.

Slična je situacija i s ostalim linijama, gdje neka putovanja do Zagreba traju skoro 4 sata.

U vrijeme, u 21. stoljeću, dok u Europi i svijetu prevaljivanje takvih udaljenosti mjerimo u minutama, u Hrvatskoj ih mjerimo satima.

Od samog početka  izgradnje pruge od Čakovca prema Zagrebu (pruga u Međimurju, prva u Hrvatskoj, je izgrađena 1860. godine, a do Zaprešića je izgrađena  1886. godine), Međimurci su koristili  ta vrata u svijet; brojne generacije Međimuraca njome su odlazile na svoja radna mjesta, škole i fakultete, u medicinske ustanove … u Zagreb i druge dijelove Hrvatske, tako da je ova pruga  za Međimurje imala veliko značenje. No, na žalost, danas zbog svoje zapuštenosti i loše organizacije putovanja ne može odgovoriti potrebama svojih korisnika koji se okreću drugim bržim, sigurnijim i udobnijim prijevozima.

Uvođenjem brzih linija, skratilo bi se vrijeme putovanja, učinilo putovanje udobnijim i time sigurno privuklo više putnika na korištenje željezničkog prijevoza.

Sadašnjom poslovnim politikama zapravo se odvraćaju putnici od korištenja putničkog željezničkog prijevoza, pogotovo na linijama Čakovec–Zagreb-Čakovec.

Trenutno, dakle,  u Međimurskoj županiji ne možemo biti zadovoljni kvalitetom pružene usluge povezanosti Čakovca i Zagreba, koja je nefunkcionalna, zbog dužine putovanja, sigurnosti i nekomfornosti, pa stoga predlažemo da se u željeznički vozni red za 2024./2025. godinu uvrsti brzi vlak „Međimurje” na liniji Čakovec-Zagreb-Čakovec. „

U Čakovcu, 12. 03. 2024. godine.

Predsjednik MDS-a: Željko Pavlic