Rade za industriju vlakova i tramvaja, ali i nosače za vjetroturbine. Glavni kupac im je Siemens, izvoze u Austriju, SAD, Brazil….
Metalurška tvrtka Te-pro iz Svetog Martina na Muri je jedna iz kategorije onih za koje javnost vjerojatno nije čula iako su njihovi proizvodi, kojih 97 posto završava u izvozu, sveprisutni. Te-pro, naime, ima širok asortiman dijelova za industriju, a najpoznatiji su po programu dijelova podvozja za vlakove i tračna vozila.
Planiraju novu tvornicu
Najveći dio njihove proizvodnje završi u Austriji, a značajni kupci su im i u Sjedinjenim Američkim Državama i Brazilu. Iako su dio austrijske metalurške grupe Ferrotechnik, tvrtka u Hrvatskoj posluje samostalno te zapošljava više od 250 ljudi. Kako objašnjava direktor Zlatko Rafaj, Te-pro je nastao prije 10-ak godina. “Kada je Ferrotechnik iz Graza sredinom dvijetisućitih dosegnuo plafon sa svojim proizvodnim kapacitetima, pojavila se potreba za širenjem. Bilo je raznih opcija, a kako sam ja od početka 90-ih bio zaposlen i napredovao u toj tvrtki, doveli smo je u Hrvatsku. Budući da sam ja iz Murskog Središća, prvotna želja mi je bila da tvornicu dovedem u svoje mjesto. No, uvjeti koje je nudila, tada novootvorena, poduzetnička zona u Sv. Martinu bili su kvalitetni i mi smo došli ovdje. Bili smo prvi investitor i imali smo mjesta koliko želimo: dosad smo izgradili sedam hala, a u planu su i daljnje investicije”, objašnjava Rajf.
16 milijuna eura prosječni je godišnji prihod tvrtke Te-pro iz Sv. Martina na Muri
Te-pro posljednjih nekoliko godina ostvaruje prihod na razini oko 125 milijuna kuna ili 16-ak milijuna eura, a prije toga su godišnje rasli 80-ak posto. Očekivanja za ovu godinu su na razini prošlogodišnje realizacija, a u 2016. bi trebalo rasti za 10-15 posto. Razlog za određenu stagnaciju potpuna je popunjenost kapaciteta te se već ozbiljno razmišlja o širenju postojećeg pogona, ali i otvaranju novih tvornica u regiji, vjerojatno u Srbiji. Jači razvoj im onemogućuje nedostatak radne snage, što je u metalurgiji problem koji je posljednjih godina uvelike vidljiv u cijeloj Hrvatskoj. “Ova regija već je desetljećima poznata po snažnoj metalurškoj industriji i kvalitetnim tokarima. No, otvaranjem granica dogodilo se da su nam mnogi kvalitetni radnici zbog boljih uvjeta otišli u zapadnoeuropske zemlje. To je posebno slučaj s kvalitetnim inženjerima, kojih nedostaje u cijelom sektoru”, žali se Rajf.
Veliki asortiman
Asortiman Te-proa obuhvaća oko 4000 raznih proizvoda od kvalitetnog čelika, a godišnje isporuče oko 50.000 raznih vodilica, kalupa i ostalih metalnih dijelova. Najveći dio njihove proizvodnje vezan je uz industriju vlakova i tramvaja, ali posljednjih godina sve više rade i nosače za vjetroturbine. Jedan od glavnih kupaca im je Siemens, posebice njihova divizija željezničkih vozila u Grazu. U tvrtki ističu kako nemaju većih problema s konkurencijom jer su, s jedne strane, njihovi proizvod specifični po inovativnosti i kvaliteti, a uvoz iz Kine i ostalih zemalja Dalekog istoka nije praktičan. “Imamo znanje i opremu da ispunimo svaku želju i potrebu kupca, koji su vrlo često jako zahtjevni. Kvaliteta i rokovi isporuke dvije su stvari koje su u ovom biznisu neupitne i bez njih se ne može biti uspješan. Bilo je pokušaja da neki naši partneri, konkretno u industriji vjetroelektrana, nabavljaju dijelove za vjetroturbine iz Kine. No, vrlo su brzo shvatili da to nije kvaliteta koja je bila tražena”, objašnjava Rajf.
Bez konkurencije
“Tada je od nas bilo traženo da pokušamo napraviti neke preinake koje bi spasile projekt, no uz najbolju volju, to nije imalo uspjeha i krenulo se u novu narudžbu istog proizvoda iz naše tvornice. Mogu reći da je taj kupac već godinama zadovoljan s nama i nema nikakvih pritužbi jer sve radi besprijekorno”, kaže Zlatko Rajf.
(Ovaj članak prenijeli smo s portala Poslovni dnevnik, http://www.poslovni.hr/, foto: Z. Rihtarec)